مربی حسابداری و مدیر ارشد مالی | علی ط. ساکی

احکام مالیاتی بودجه 1402 + دانلود فایل آن

احکام مالیاتی بودجه

احکام مالیاتی بودجه

احکام مالیاتی بودجه 1402، یکی از بخشنامه های مهمی است که هرساله از سوی سازمان امور مالیاتی در ماه فروردین یا اردیبهشت منتشر می شود. آخرین ابلاغیه این احکام مالیاتی، مربوط به سال 1402 است که در تاریخ 10 فروردین ماه سال 1402 منتشر شد. این احکام شامل موضوعات مهمی در بخش های مهم از جمله معافیت ها، نرخ مالیات و غیره است. در این مقاله با ما باشید تا با چیستی این بخشنامه ها و برخی از بخش های مهم آن صحبت کنیم.

لینک یادداشت: قوانین مالیاتی کدامند؟

احکام مالیاتی بودجه چیست؟

در رابطه با چیستی احکام مالیاتی بودجه 1402 می بایست در ابتدا به چند نکته مهم توجه کنید. همانطور که می دانید، حساب و کتاب های مالی در هر کسب و کاری انجام می شود. از این رو حسابداری شغلی است که بیشتر کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای هندل کردن هزینه ها و درآمدها، امور مالیاتی و بررسی عملکرد خود در سالی که گذشت به آن نیاز دارند. همچنین از آنجایی که مالیات یکی از ارکان اصلی در مدیریت کشورها است، برای هر قانونی که در مجلس تصویب شود، معمولا 1 – 2 بند مالیاتی نیز وجود دارد. احکام مالیاتی بودجه، مجموعه ای از حکم هایی هستند که از سوی دولت برای بودجه سال جدید ابلاغ شده و چهارچوبی را برای شرکت ها، موسساتی که جهت برنامه ریزی مالی اقدام می کنند و مشاغل دخیل در این عرصه، مشخص می کند.

این قانون هرساله به صورت جامع از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر شده و دارای چندین تبصره است. به عنوان مثال، تعداد 13 تبصره در احکام مالیاتی بودجه 1401 برای قانون بودجه این سال درنظر گرفته شده است. تعداد تبصره ها در احکام مالیاتی بودجه 1402 شامل 17 تبصره است. حال که تا حدودی با بخشنامه احکام مالیاتی قانون بودجه 1402 آشنا شدیم، لازم است به برخی از بندها و بخش های مهم آن بپردازیم.

آشنایی با موارد مندرج در احکام مالیاتی بودجه 1402

با توجه به توضیحات مفصلی که در احکام مالیاتی بودجه 1402 بیان شده است، کاربران می توانند برای اطلاعات بیشتر نسبت به دانلود کامل بخشنامه اقدام کنند. در ادامه سعی می کنیم برخی از چکیده ها و موارد مهم این بخشنامه را برای شما بازگو کنیم.

طبقه بندی احکام مالیاتی بودجه 1402 چگونه است؟

در خصوص طبقه بندی بخشنامه احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1402 باید به موارد زیر اشاره کرد که مطابق با بخشنامه سال جدید عبارتند از:

بخش های مهمی از احکام مالیاتی بودجه 1402 در تبصره های بالا به شرح زیر می باشند:

1- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده 84 ق.م.م اصلاحی تیرماه سال 1394 برای سال 1402 به مقدار 120 میلیون تومان می باشد.

2- نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی عبارت است از:

بازه حقوق (سالانه) نرخ مالیاتی
بیشتر از 120 میلیون تومان الی 168 میلیون تومان 10 درصد
بیشتر از 168 میلیون تومان الی 276 میلیون تومان 15 درصد
بیشتر از 276 میلیون تومان الی 408 میلیون تومان 20 درصد
بیشتر از 408 میلیون تومان 30 درصد

پرسش های متداول

برخی از پرسش هایی که ممکن است شما کاربران در خصوص بخشنامه احکام مالیاتی قانون بودجه 1402 داشته باشید، عبارتند از:

این احکام مالیاتی، تبعات بسیار زیادی بر مالیات درآمد، ارزش افزوده، حقوق و غیره دارد. به همین خاطر لازم است گروه های هدف از جمله صاحبین مشاغل، حسابداران و مشاوران مالیاتی به صورت کامل بر آن تسلط داشته باشند.

این بخشنامه در 17 صفحه شامل 17 تبصره با چندین بند و ماده ارائه شده است که می توانید آن را از سازمان امور مالیاتی دریافت کنید. همچنین لینک مستقیم دانلود این بخش نامه در این لینک آمده است.

لینک رفتن به یادداشت: قانون مالیات های مستقیم

خروج از نسخه موبایل