آشنایی با استاندارد شماره ۸ حسابداری و نکات مرتبط به آن
استاندارد شماره ۸ حسابداری راجع به مواد و کالا است. همه واحدهای تجاری یا تولیدی با این نوع آیتمها سر و کار دارند. در نتیجه باید برای حسابداری و حسابرسیشان، تدابیری را در نظر داشته باشند. در این خصوص استانداردی ارائه شده است تا در موضوعاتی همچون بهای تمام شده موجودی کالا و مواد، ملاحظات و روشهای ارزشیابی را در نظر بگیرد.
آشنایی با استاندارد شماره ۸ حسابداری
استاندارد شماره ۸ با عنوان حسابداری موجودی مواد و کالا شناخته میشود. این استاندارد پیرامون داراییهایی که بسیاری از واحدهای تجاری با آن سر و کار دارند صحبت کرده و اهداف آن به شرح زیر میباشد:
- ارزشیابی و نیز نمایش موجودی کالا و مواد. این مورد برای واحدهای تجاری و گزارشهای ارائه شده مهم است.
- همچنین یکی دیگر از اهداف این استاندارد، اطمینان از درج صحیح اطلاعات مرتبط به کالا و مواد در گزارشهای وضعیت مالی و عملکرد واحد تجاری میباشد.
قابل ذکر است که این استاندارد برای پیشرفت پیمانهای بلندمدت استفاده نمیشود. همچنین ارزشیابی مواد و کالاهای زیر به این استاندارد مربوط نمیگردند:
- ابزارهای مالی پیچیده.
- محصولاتی که مرتبط به صنایع معدن یا جنگل هستند.
- ارزشیابی تولیدات کشاورزی و داراییهای مرتبط به فعالیتهای کشاورزی غیر مولد.
شما میتوانید استاندارد شماره ۸ حسابداری را در ۱۴ فصل مطالعه کنید. از جمله مهمترین سرفصلهای این استاندارد میتوان به اندازه گیری موجودی مواد و کالا، بهای تمام شده موجودی مواد و کالا، بهای تمام شده موجودیها در واحدهای خدماتی، شناخت موجودی مواد و کالا به عنوان هزینه و نیز ملاحظات مرتبط به تعیین خالص ارزش افزوده اشاره کرد.
دانلود فایل PDF استاندارد شماره ۸ حسابداری
در ادامه با ما همراه باشید تا راجع به نکات مهم این استاندارد صحبت کنیم.
نکات مهم در استاندارد شماره ۸
برخی از مهمترین محتواهای درج شده در استاندارد شماره ۸ حسابداری عبارتند از:
- مفهوم موجودی کالا و مواد به چند بخش تقسیم میشوند. اولین مورد، داراییهایی میباشند که در روال عادی عملیات واحد تجاری نگهداری میگردند. دومین مورد، داراییهایی هستند که برای ساخت محصول و ارائه خدمات در فرآیند تولید قرار میگیرند. همچنین کالاهایی که ماهیت مصرفی داشته و برای فعالیت واحد تجاری مصرف میشوند، در این بخش قرار خواهند گرفت.
- منظور از بهای تمام شدهی موجودی کالا و مواد، هزینهای است که باید آیتمهایی را شامل شود. از جمله مخارج خرید، تبدیل و دیگر هزینههای مرتبط به محصول در جریان فعالیت واحد تجاری مانند رساندن کالا به مشتری.
- منظور از بهای تمام شده، موجودی واحدهای خدماتی است که شامل دستمزد و دیگر مخارج کارکنان در ارائه خدمات مزبور میشوند.
بررسی و جمع آوری دادههای دقیق به خصوص در بخش بها و هزینه تمام شده، قادر است قدرت مدیریت مالی شما را افزایش دهد.
- دستهای دیگر از مخارج مربوط به اقلام تولید شده است که به آن مخارج تبدیل میگویند. از جمله مخارج در این بخش میتوان به سربار تولید، مخارج کار مستقیم، تبدیل مواد اولیه به محصول و غیره اشاره کرد.
وب سایت شخصی من، علی ط ساکی محتواهای بسیاری را در بخش تامین اجتماعی، حسابداری، مالیات، استانداردها و نکات مرتبط به آن ارائه میکند. در صورت علاقمندی میتوانید به دسته بندی موضوعات مورد نظر خود مراجعه کنید.