آشنایی با فرآیند افتتاح و بستن حسابها
منظور از افتتاح و بستن حسابها چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این موضوع مهم در حسابداری بپردازیم و شما را با نکات مهمی که باید در مورد آن بدانید آشنا کنیم.
منظور از افتتاح و بستن حسابها در حسابداری چیست؟
حساب یکی از مفاهیم مهم و اولیه در سیستم های حسابداری است که خود به انواع مختلفی تقسیم می شود. خود حساب ها را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که عبارتند از حساب های دائمی، موقت و نیز مختلط. این بخش از حسابداری خود از ۳ قسمت مهم تشکیل می شود که شامل عنوان حساب، طرف بدهکار و بستانکار است. در حساب ها می توان انواع مختلفی از بخش ها را ثبت کرد که شامل وضعیت اولیه هر مورد از اقلام حسابداری، تغییرات انجام شده روی آنها و در نهایت آخرین وضعیتی است که دارند.
حال لازم است در مورد افتتاح و بستن حسابها صحبت کنیم. در این خصوص می بایست به مفهوم آنها پرداخت که عبارتند از:
- افتتاح حساب: به فرآیندی که در سیستم حسابداری، یک حساب جدید ایجاد می گردد، افتتاح حساب می گویند. در این حالت برای ثبت تراکنش مالی مربوط به یک فرد حقیقی یا حقوقی از این بخش استفاده می کنند. مثلا صاحبین شرکت ها می توانند برای تمامی تراکنش های مالی مجموعه خود، آنها را در حساب های مختلف ثبت کنند.
- بستن حساب: از آخرین مراحلی که در عملیات سال حسابداری انجام می شود، می توان به بستن حساب ها اشاره کرد. در این حالت، مانده هر حساب در پایان یک دوره مالی صفر شده و فرآیند بستن حساب انجام می گیرد. منظور از صفر شدن مانده حساب، تعیین تکلیف پول هایی است که در حساب های مختلف به عنوان درآمد یا هزینه وجود دارند.
نکاتی که باید در مورد افتتاح حساب و بستن آنها بدانید کدامند؟
حال می خواهیم نکاتی که باید در مورد افتتاح و بستن حسابها بدانید را بیان می کنیم که در این صورت می توان گفت:
- در طی یک دوره مالی، باید تراکنش های مختلف در دفاتر مالی ثبت شوند. سپس اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل انتقال یافته و تراز آزمایش تهیه و تنظیم گردد. در قدم بعدی باید تراز آزمایشی تهیه شده و تنظیم گردد. سپس اصلاحات انجام شده و تعدیلات لازم در ارتباط با حساب های دفتر کل انجام می گردند. پس از اصلاح تراز آزمایشی، صورت مالی تهیه و تنظیم شده و مرحله بستن حساب های موقت انجام می گردند.
- هدف اصلی در بستن حساب ها آن است که صورت های مالی تهیه شده و اطلاعات کاملی از سلامت مالی تجاری به صاحبان کسب و کارها ارائه گردند.
- همچنین با تهیه صورت حساب های ترازنامه و صورت سود و زیان، کسب و کار می تواند وضعیت مالی تجارت خود را در سال آتی بررسی کند. همچنین این کار می تواند در مدیریت مالی کسب و کار شما بسیار مهم باشند.
- معمولا عملیات افتتاح و بستن حسابها به ترتیب در ابتدا و پایان سال مالی انجام می شود. با این حال ممکن است زمان انجام این کار برحسب فعالیت شرکت “در طول دوره مالی” باشد.
- بسته به اینکه نوع حساب شما چیست، مانده آنها می توانند به دوره بعدی انتقال داده شده یا نشوند. همچنین در حساب های مختلط بخشی از مانده به دوره مالی بعدی منتقل می گردد.
شما کاربران گرامی می توانید برای بررسی مطالب بیشتر در حوزه حسابرسی و مالیات، از مقالات سایت ما استفاده کنید.