انواع ابلاغ مالیاتی چیست؟ + مفهوم آن

انواع ابلاغ مالیاتی

انواع ابلاغ مالیاتی چیست؟ ابلاغ مالیاتی یکی از مراحل پرداخت مالیات در ایران است که به شیوه های مختلفی انجام می شود. امروزه به واسطه سامانه های الکترونیکی که برای پرداخت و ارسال مالیات وجود دارد، مدل الکترونیکی آن رایج تر است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.

منظور از ابلاغ مالیاتی چیست؟

قبل از اینکه بفهمیم انواع ابلاغ مالیاتی چیست؟ می بایست بدانید که در ایران مراحل پرداخت مالیات با ارسال اظهارنامه، دریافت برگ تشخیص مالیاتی و دریافت برگه قطعی مالیاتی انجام می شود. در کل ۲ نوع برگ مالیاتی وجود دارد. به فرآیندی که در آن اظهارات مودی مورد بررسی قرار می گیرد و پس از بررسی آن اطلاعات‌، مالیات مشخصی تعیین می شود، ابلاغ مالیاتی می گویند که در انتها یک برگه مالیاتی ابلاغی برای مودی ارسال می گردد. این عمل همچنین برای اطلاع دادن برگه های مالیاتی مختلف نیز انجام می شود که عبارتند از برگه تشخیص مالیات، آرای مراجع حل اختلاف و غیره.

برای کسانی که صاحب یک کسب و کار هستند، اخذ مالیات با ارسال یا پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی انجام می شود. پس از دریافت اطلاعات از حسابداری و با حسابرسی کامل مبالغ آن، موظف هستید اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید. سپس سازمان در پاسخ به اظهارنامه شما، برگه تشخیص را به مودی صادر می کند. این برگه شامل اطلاعاتی است که می توانید مقدار مالیاتی که باید بپردازید را مشاهده کنید. البته توجه کنید که برگه تشخیص، مالیات قطعی را اعلام نمی کند و امکان اعتراض و بررسی مجدد وجود دارد که در سایت ما مراحل آن بیان شده است.

امروزه به واسطه سیستم های الکترونیکی، انواع ابلاغ مالیاتی برگ تشخیص و قطعی از طریق سامانه مودیان انجام می شود.

آشنایی با ابلاغ مالیاتی
آشنایی با ابلاغ مالیاتی

انواع ابلاغ مالیاتی کدامند؟

در خصوص اینکه انواع برگه های ابلاغ مالیاتی کدامند می توان به ۵ مورد مختلف اشاره کرد که ناشی از تفاوت مالیات ها می باشند. این موارد عبارتند از:

  • برگ قطعی مالیات عملکرد
  • برگ قطعی مالیات بر ارزش افزوده
  • برگ قطعی حقوق
  • برگ قطعی مالیات سه در هزار
  • برگ قطعی مالیات تکلیفی

همچنین از نظر آنکه انواع ابلاغ مالیاتی چگونه انجام می شود می توان به ۲ مدل زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • ابلاغ فیزیکی اوراق مالیاتی: با توجه به الکترونیکی شدن امور مالیاتی، این حالت زمانی رخ می دهد که اکانت کاربری فرد بسته باشد. ابلاغ فیزیکی مستقیم توسط مامور ابلاغ به آدرس ثبت شده ارسال می گردد.
  • ابلاغ الکترونیکی: در این حالت شما می توانید با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه امور مالیاتی، از این روش برای ابلاغ استفاده کنید.

سامانه ابلاغ مالیاتی یکی از بخش های زیر مجموعه سایت مای تکس یا سامانه خدمات الکترونیکی مالیاتی ایران است. این سامانه به نشانی my.tax.gov.ir قابل دسترسی می باشد. همچنین مودیان می توانند برای مشاهده این ابلاغیه ها، گزینه ” درخواست ابلاغ الکترونیک و رویت برگه ها” را در سایت tax.gov.ir انتخاب نمایند.

ابلاغ واقعی و قانونی

تقسیم بندی دیگری نیز برای انواع ابلاغ مالیاتی وجود دارد که بد نیست راجع به آن نیز اطلاعاتی داشته باشید:

  • ابلاغ واقعی مالیات: این نوع ابلاغ به صورت الکترونیکی و فیزیکی انجام می شود. در صورتی که مودی در طول ۲۰ روز از زمان بارگذاری اوراق در حساب کاربری خود آن را مشاهده کند، ابلاغ واقعی صورت گرفته است.
  • ابلاغ قانونی: زمانی که ۲۰ روز از تاریخ بارگذاری اوراق مالیاتی بگذرد و کاربر به حساب کاربری خود مراجعه نکند، این عمل به عنوان استنکاف از گرفتن اوراق مالیاتی تلقی خواهد شد. سپس در روز ۲۱ام، ابلاغ قانونی صورت می گیرد.

شما کاربران می توانید برای دریافت خدمات مالی و حسابداری از سایت حسابگاه (موسسه حساب سنجان آگاه) استفاده فرمایید.

آشنایی با انواع ابلاغ مالیاتی
آشنایی با انواع ابلاغ مالیاتی
لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=3703
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.