مربی حسابداری و مدیر ارشد مالی | علی ط. ساکی

آموزش تهیه صورت مغایرت بانکی

تهیه صورت مغایرت بانکی

تهیه صورت مغایرت بانکی یک یادداشت مفید برای حسابداران جوان و تازه کارها! مغایرت یعنی تفاوت و منظور از بانک هم در اینجا حساب بانکی است. به‌طور خلاصه صورت‌مغایرت بانکی یعنی مشخص‌کردن تفاوت‌های بین پرینت بانکی و آنچه در دفاترمان ثبت کرده‌ایم. صورت‌مغایرت بانکی یک گزارش ماهانه است؛ اما برای مؤسساتی که تراکنش‌های زیادی دارند، باید به‌صورت هفتگی یا حتی روزانه تهیه شود.

در روشی که ما در کتاب‌ها یاد گرفته‌ایم، باید مغایرت‌های هر دو طرف را مشخص کنیم و به یک ماندۀ یکسان و درست برسیم. اما من بر پایۀ تجربۀ شخصی، بر اساس قابلیت اتکا به حساب بانک، ماندۀ بانک را ملاک قرار می‌دهم و از دفترم به آن می‌رسم. برای این کار ابتدا باید دانه‌دانه تراکنش‌ها را یک‌به‌یک با هم تیک بزنیم و برای هر تراکنش مشترک، برای پیگیری‌های بعدی یک شماره بزنیم؛ مثلاً اگر دو عدد 125 داشته باشم، آن‌ها را با هم تیک می‌زنم و به آن شمارۀ 1 می‌دهم و همین کار را تا انتها انجام می‌دهم. یادتان باشد در تیک‌زدن اعداد، به‌جز خود عدد به شمارۀ پیگیری مثل شمارۀ چک و شمارۀ حواله هم توجه کنید. وقتی همۀ اعداد را تیک زدید، معمولاً بعضی ارقام باز می‌ماند. این‌ها رقم‌هایی است که عموماً مشمول موارد زیر است:

  1. کارمزدهای بانکی یا سایر هزینه‌ها: این‌ها هزینه‌هایی است که بانک از حساب شما برمی‌دارد؛ مثل هزینۀ صدور دسته‌چک که شما از آن اطلاع ندارید.
  2. واریزی‌های بدون فیش: گاهی مشتری واریزی‌هایی را برای شما انجام می‌دهد، اما فیشش را نمی‌فرستد.

برای گزینۀ ۱ و ۲ باید سند بزنید.

  1. وجوه بین‌راهی: این مبالغی است که برای شما واریز شده، ولی هنوز در حساب شما ننشسته است؛ مثل حساب‌های پوز که یک روز بعد در حساب شما می‌نشیند.
  2. چک‌های پاس‌نشده یا چک‌های معوّق: مثل چکی که به مشتری داده‌اید، ولی مشتری هنوز آن را پاس نکرده است.

من برای وجوه بین‌راهی یا اصلاً سند نمی‌زنم یا اگر سند بزنم، آن‌ها را در یک حساب بدهکاری موقت نگهداری می‌کنم و برای جلوگیری از مغایرت‌های چک‌های معوق، هر چکی که صادر می‌کنم، اول آن را در اسناد پرداختنی می‌برم و فقط موقع پاس‌شدن از بانک، آن را از حساب بانک خارج می‌کنم.

  1. اشتباهات بانکی: من در اشتباهات بانکی(اشتباه کارمند بانک)، مثل صورت‌حساب بانک عمل می‌کنم و مبالغ بدهکاری و بستانکار را در یک حساب موقت نگهداری می‌کنم.

یادتان باشد حساب‌های موقت و واسطه‌ای زمانی ارزش پیدا می‌کند که آن‌ها را بلافاصله در ماه بعد پیگیری کنید و مانده‌شان را صفر کنید. البته بدیهی است وقتی شما حساب بانکتان را به‌صورت روزانه کنترل کنید، با اعلام شما به بانک این اشتباهات در همان روز رفع می‌شود.

آنچه گفتم یک روش برای بررسی مغایرت بین حساب ثبت شده در دفاتر شرکت و صورتحساب بانک است و به طور خلاصه با مبنا قراردادن حساب بانک، از حساب دفاتر به مانده بانک می‌رسیم. در نهایت امیدوارم بتونید به خوبی تهیه صورت مغایرت بانکی رو انجام بدید. همچنین میتونید برای دیدن ویدئو های بیشتر در مورد حسابداری به آپارات من سر بزنید.

خروج از نسخه موبایل