مربی حسابداری و مدیر ارشد مالی | علی ط. ساکی

حق ماموریت

حق ماموریت

حق ماموریت

تعریف حق ماموریت

در ماده ۴۶ قانون کار برای تعریف حق ماموریت چنین امده است: « به کارگرانی که به موجب قرارداد یا توافقات بعدی به ماموریت های خارج از محل خدمت اعزام می شوند، فوق العاده ماموریت تعلق می گیرد. این فوق العاده نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد. همچنین کارفرما مکلف است وسیله و هزینه رفت وامد ان ها را تامین نماید.»

به این قسمت که در قانون آمده «این فوق العاده نباید کمتر از مزد ثابت کارگران باشد.»  دقت کنید. در نوشته قبلی دربار ه قانون اضافه کار بود گفتم که قانون همیشه حداقل ها را مشخص می کند. اینجا که در قانون نوشته فوق العاده یا حق ماموریت نباید کمتر از مزد ثابت روزانه باشد، به این معناست که به کارگری ۲میلیون تومان حقوق می دهیم که دستمزد ثابت روزانه اش ۶۶٫۶۶۶ تومان می شود، نمی توانیم کمتر از این مقدار، دستمزد فوق العاده ماموریت بدهیم. حال اگر بیشتر از آنچه در قانون آمده به کارگر دستمزد فوق العاده ماموریت بدهیم، هیچ منعی وجود ندارد. مثلا می توانیم ۲میلیون را به جای اینکه بر ۳۰ تقسیم کنیم، بر ۲۰ تقسیم کنیم و دستمزد فوق العاده ماموریت را روزی ۱۰۰هزار تومان در نظر بگیریم.

 

یک نکته استثنایی هم حق ماموریت دارد که جزو معدود آیتم های حقوق و دستمزد است که هم از بیمه و هم مالیات معاف است.

 

از چه فاصله ای به بعد ماموریت حساب می شود؟

همچنین در تبصره این ماده آمده: « ماموریت به موردی اطلاق می شود که کارگر برای انجام کار حداقل 50 کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد حداقل یک شب در محل ماموریت توقف نماید. »

وقتی ماموریتتان تمام می شود، ولی برگشت به محل اقامتتان در همان روز شدنی نیست و باید روز بعد حرکت کنید. مثلاً ماموریتتان تا بعد از ظهر طول می کشد، اما بلیط برگشت شما برای ساعت ۱ ظهر روز بعدش است یا وقتی قرار است به شهرستان بروید و ساعت ۸ صبح در محل ماموریت باشید، طبیعتاً نیاز هست از شب قبلش با قطار یا اتوبوس یا هواپیما حرکت کنید تا بتوانید ساعت ۸ صبح در آن محل ماموریت حاضر باشید. در این دو حالت برایتان دو روز حق ماموریت در نظر گرفته می شود، نه یک روز. به بیان دیگر، چنانچه قبل از ۲۴ ساعت روز ماموریت، به محل ماموریت بروید یا بعد از ۲۴ ساعت روز ماموریت، به اقامتگاهتان برگردید، در این دو حالت برایتان دو روز حق ماموریت تعلق می گیرد.

ماموریت اضافه کاری دارد؟

همانطور که در ماده 46 مشاهده کردید در این ماده هیچ اشاره ای به اضافه کار نشده است. شایدم هم قانون گذار منظورش از ماموریت، اشاره به کارهای اداره جاتی دارد که در زمان اداری انجام می شود. اما در عمل طبق عرف، ماموریتهایی که ما از قبل می دانیم که آن نوع ماموریت ساعت بیشتری از ساعت عادی کار را پر میکنند، مثل ماموریت انبارگردانی، دارای پاداش جداگانه ای است. یعنی آن پاداش قرار است علاوه بر تشویق کارکنان قسمتی از پرداخت اضافه کاری را هم جبران کند.

امیدوارم این مطلب تمام ابعاد حق ماموریت را برای شما آشکار کرده باشد.

اگر به مطالب قانون کار و حقوق و دستمزد علاقه مند هستید حتما یادداشت تعطیلات و مرخصی را بخوانید

خروج از نسخه موبایل