منظور از دستمزد مقطوع چیست؟
دستمزد مقطوع چیست؟ یکی از مسائل مهم در حسابرسی و حسابداری، دستمزد مقطوع برای حرفه شما است که کارفرما را وادار میکند کمتر از آن در لیست بیمه حقوقی را وارد نکند. با این حال مبلغ بالاتر از این مقدار تعریف شده، منجر به افزایش حقوق بازنشستگی و دیگر مزایای بیمه نخواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دقیقتر این موضوع بپردازیم.
مفهوم دستمزد مقطوع چیست؟
یکی از سوالات بسیاری از کارفرمایان و حسابداران آن است که دستمزد مقطوع چیست؟ دستمزد مقطوع نرخی است که کارگاهها در اصناف مختلف با توجه به مقدار آن نسبت به انجام برخی تکالیف خود از جمله ارسال لیست بیمه اقدام میکنند. چراکه پرداخت و رد کردن سهم بیمه به عنوان درصدی از دستمزد است و باید قبل از انجام این کار تعیین شود. این تعرفه برای برخی از اصناف که در فایل PDF شماره ۱ درج شده، توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص میشود. برای دانلود این فایل اینجا را کلیک کنید.
صلاحیت انجام این کار بر مبنای ۲ ماده قانون تامین اجتماعی زیر تعریف شدهاند:
- ماده ۳۱ قانون تامین اجتماعی: در این ماده، درآمد تخمینی برای حرفهی بیمه شدگان که همه یا بخشی از مزد آنها از مشتریان و مراجعه کنندگان تامین میگردد، با پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب شورای عالی محاسبه خواهد شد.
- ماده ۳۵ قانون تامین اجتماعی: سازمان این صلاحیت را دارد که در برخی از فعالیتها، نسبت به طبقه بندی دستمزد یا حقوق کسانی که بیمه شدهاند اقدام نماید. همچنین این صلاحیت در نظر گرفته شده است که حق بیمه با توجه به درآمد مقطوع دریافت نموده و کمکهای نقدی که ارائه میدهد را با توجه به آن محاسبه نماید.
شما میتوانید با دانلود فایل PDF شماره ۲ از این لینک، به بخشنامهای که برای تعیین دستمزد مبنای کسر حق بیمه سال ۱۴۰۳ اعلام شده، دسترسی داشته باشید.
همچنین می توانید جدول PDF راهنمای فعالیت های دارای دستمزد مقطوع را از این لینک دانلود فرمایید.
با درک اینکه دستمزد مقطوع چیست؟ باید بدانید که کارفرما با پرداخت مبلغی کمتر از آن جریمه شود. همچنین در صورتی که وی دستمزد بیشتری از مبلغ تعیین شده به کارگر خود بدهد، از نظر مزیتهایی که بیمه ارائه مینماید، فایده بیشتری برای او ایجاد نخواهد شد. این مزایا عبارتند از: مستمری بازنشستگی، مقرری بیمه بیکاری، غرامت مرخصی یا بارداری و بیماری.
نحوه تعیین دستمزد مقطوع و قوانین آن
حال که تا حدودی فهمیدیم دستمزد مقطوع چیست؟، برخی از نکات راجع به تعیین و قوانین مربوط به آن را بیان میکنیم:
- کارفرما موظف است بر مبنای نرخهای تعیین شده، لیست بیمه کارگران را محاسبه کند و مجاز به محاسبه آن بر مبنای رقمی کمتر از آن نخواهد بود.
- دوره زمانی برای تعیین دستمزد مقطوع چیست؟ در پاسخ میتوان گفت این دستمزد برای ساعات کاری استاندارد یعنی ۴۴ ساعت در هفته تعیین شده است.
در پاسخ به این سوال که نحوه تعیین دستمزد مقطوع چیست؟ باید بگوییم بر مبنای اختیاراتی که سازمان بیمه دارد، این کار به کمک مجمع صنفی و کارشناسان آن انجام میگردد. همانطور که میدانید، سازمان بیمه دسترسی کاملی به لیست حقوقی که برای کارگران در صنفهای شغلی مختلف در نظر گرفته شدهاند، دارد. با توجه به این دیتابیس و مطابق با حقوق و دستمزد تعیین شده برای سال جدید توسط اداره کار، تعیین دستمزد مقطوع انجام میگردد. هرچند که ممکن است این مقدار دقیقا با دستمزد تعیین شده وزارت کار منطبق نباشد.
اگر به مسائل مرتبط با مالیات و مدیریت مالی، بیمه و قوانین کار علاقمند هستید، حتما مقالات سایت من، علی ط ساکی را دنبال کنید.