رزومه و مصاحبه (نکات کاربردی)

رزومه و مصاحبه

نکته های کاربردی ارسال رزومه و مصاحبه متفاوت از آنچه تا کنون در فضای اینترنت منتشر شده است.

 این نوشته حاصل گفت و گوی من با دوست عزیزم فرید میرسعیدی است.

اصولا روزمه باید شامل این اطلاعات شخصی باشد:

۱. عکس: عکسی که استفاده می کنید به روز باشد و قدیمی نباشد؛ مثلاً اگر قبلاً عینکی بودید، ولی سال هاست که عینک نمی زنید، خوب نیست عکس رزومۀ شما با عینک باشد. وقتی عکس رزومه‌تان به روز باشد، موقع مصاحبه کارفرما به خوبی و به سرعت شما را تشخیص می دهد که شما همانی هستید که رزومه فرستادید و دعوت شدید.

۲. نام و نام خانوادگی؛

۳. سن؛

۴. معرفی مختصر؛

۵. آدرس مختصر: نوشتن آدرس برای شرکت هایی که چند شعبه دارد اهمیت دارد؛ این گونه مسئولان آن شرکت متوجه می شوند محل سکونتتان به کدام شعبه شان نزدیک تر است.

۶. سوابق کاری: مثلاً بنویسید چه سالی کجا بودید، چند تا شرکت کار کردید، از چه سالی تا چه سالی در کدام شرکت ها کار می کردید، علت خارج شدنتان از شرکت های قبل چه بوده و اینکه آیا الان سر کاری هستید یا نه.

۷. سایر تخصص ها و مهارت ها؛

۸. سوابق تحصیلی و آموزشی: بنویسید که چه چیزی را کجا و در کدام دانشگاه خوانده اید و از چه سالی تا چه سالی طول کشیده است. اگر ننویسید در کدام دانشگاه تحصیل کرده اید، کارفرما فکر می کند در دانشگاه ضعیفی تحصیل کرده اید یا این اعتماد به نفس را نداشتید که اسم دانشگاهتان را بنویسید.

۹. معدل: دانستن سوابق و معدل تحصیلی برای کارفرما بسیار مهم است. کارفرما می خواهد بداند هوش متقاضی در چه سطحی است. گاهی ممکن است متقاضی در دانشگاه شریف درس خوانده باشد، ولی معدلش سیزده باشد؛ یعنی یک نمره با نمرهٔ مشروطی تفاوت داشته باشد. گاهی هم ممکن است در دانشگاه ضعیف تر از شریف تحصیل کرده باشد، ولی معدل خیلی بالایی گرفته و خوب درس می خوانده است.

۱۰. سایر تخصص ها: درج سایر تخصص ها در رزومه خوب است؛ مثل تخصص زبان انگلیسی و نرم افزار و… . انتظار می رود حداقل نمرهٔ مطلوبی از زبان انگلیسی داشته باشید. اگر مدرکی مثل آیلتس، تافل و… برای زبان دارید، بنویسید که در چه سالی چه نمره ای گرفتید و مهارت هایتان در چه سطحی بوده است. انتظار می رود حداقل نرم افزارهای تخصصی رشتهٔ خودتان را بلد باشید.

قالب بندی کلی یک روزمه

 

نکات فوق مجموعه ای‌ از قالب بندی کلی یک روزمه است. به صورت کلی انتظار می رود دست کم رزومه تان شامل اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، سوابق کاری و سایر مهارت ها باشد.

۱۱. ارسال رزومه با فرمت PDF: برخی کارفرمایان رزومه هایی را که به‌صورت فایل ورد ارسال شده باشد بررسی نمی کنند. سال های زیادی است که همه روزمه را به صورت پی دی اف می فرستند. این یک مسئلهٔ عرفی است. همچنین فایل پی دی اف خاصیتی دارد که باعث می شود فونت ها و جدول ها و سایر تنظیمات به هم نخورد. اگر فایل رزومه را به صورت ورد بفرستید، ممکن است کامپیوتر کارفرما فونت استفاده شده در رزومه را نداشته باشد و روزمه تان را خوب نشان ندهد.

۱۲. نوشتن اسم اختصاصی برای فایل رزومه: اگر اسم فایل روزمه را Resume بگذارید، کارفرما مجبور می شود تک تک رزومه ها را باز کند تا متوجه بشود هر روزمه متعلق به کیست یا برای هر فایل اسم بگذارد.
شیوهٔ اصولی و سیستماتیک نام گذاری فایل های رزومه این است که اسم خودتان را روی اسم فایل رزومه بگذارید
و با یک فاصله یا علامت (/) یا (_) تاریخ آپدیت رزومه تان را بنویسید؛ همچنین می توانید از عبارت CV به همراه اسم خودتان و تاریخ به روزرسانی روزمه استفاده کنید؛
این طوری به‌راحتی فایل رزومۀ بدون بازشدن نشان گر این است که مثلاً این رزومه مربوط فرید میرسعیدی است که در تاریخ ۲۵/۰۲/۹۸ آپدیت شده است.

۱۳. نام گذاری فایل رزومه به زبان انگلیسی: حتماً اسم فایل رزومه را انگلیسی بنویسید. این طوری برای کارفرما راحت تر است و بیشتر هم عرف است. گاهی فایل هایی که اسم فارسی دارند، هنگام اتچ شدن در ایمیل به مشکل برمی خورد. با این کار از این مشکل پیشگیری می شود.

۱۴. استفاده از قالب بندی شیک برای رزومه: اگر قالب بندی رزومه تان شیک نیست یا توانایی نرم افزاری تان در حدی نیست که بتوانید یک قالب بندی شیک درست کنید، خیلی راحت می توانید اطلاعاتتان را در یک سری از سایت ها یا شبکه های اجتماعی مثل لینکدین وارد کنید و با قالب روزمه، به صورت پی دی اف خروجی بگیرید. همچنین سایت های کاریابی مثل ایران تلنت نیز این قالب های رزومه را دارند و می توانید از آن استفاده کنید.

۱۵. درج آدرس شبکه های اجتماعی؛

۱۶. تکرارنکردن ارسال ایمیل: هرگز یک ایمیل را دو مرتبه نفرستید. برخی این کار را می کنند. شاید می خواهند خیالشان راحت شود که ایمیلشان حتماً ارسال شده است! خوب است بدانید این کار اصلاً شانس خواندن رزومه را دوبرابر نمی کند و در جذب و استخدامتان تأثیری ندارد. همان یک ایمیل کافی است.

۱۷. پرهیز از ضمیمه کردن فایل های غیرمربوط: برخی همراه رزومه فایل های زیادی را که اسکن مدارکشان هست ضمیمه می کنند؛ مثل مدارک تحصیلی، گواهی نامه های آموزشی، کپی شناسنامه، کارت پایان خدمت و… . برخی شرکت ها یا سازمان ها چند تا مصاحبه مثل مصاحبهٔ گروهی و مصاحبهٔ فردی می گیرند. برخی دیگر آزمون های استخدامی و روان شناسی می گیرند. بعد از اینکه مصاحبه انجام شد و جواب مصاحبه مثبت بود، در مرحلۀ جذب و استخدام این مدارک نیاز هست، نه در مرحلۀ اول.

۱۸. ارسال رزومه از طریق راه های معرفی شده: رزومه تان را فقط به آدرس ایمیل یا راه هایی که از سمت شرکت یا سازمان معرفی می شود ایمیل کنید. روزمه تان را از طریق راه های معرفی نشده مثل حساب شخصی کارفرما در واتس آپ یا تلگرام نفرستید.

۱۹. احراز شرایط شغلی: حتماً شرایط شغلی را احراز کنید تا تفاوت معناداری با آن نداشته باشید و بعد رزومه تان را بفرستید.
فرستادن رزومه مهم نیست؛ چون اگر شرایط لازم را نداشته باشید، رزومه تان خوانده می شود، ولی رد می شود؛
مثلاً اگر در آگهی شرط سنی زیر ۳۰ سال نوشته شده و شما ۴۵ سالتان است، رزومه نفرستید.
البته اگر تفاوت معناداری با شرایط شغلی نداشته باشید، ارسال رزومه اشکالی ندارد؛ مثلاً می خواهید برای حسابداری رزومه بدهید،
ولی خودتان لیسانس مدیریت مالی یا لیسانس مدیریت بازرگانی دارید و البته تجربۀ کار حسابداری هم دارید.

نکاتی که هنگام مصاحبه باید رعایت کنید:

  1. هنگام مصاحبه استرس نداشته باشید.
  2. دیررفتن با زودرفتن فرقی نمی کند؛ پس سر وقت بروید.
  3. به هیچ عنوان با موبایل روشن وارد نشوید. حداقل موبایل را بی صدا کنید.
  4. اولین برخورد خیلی مهم است. با صلابت و استوار و خوش رو بروید.
  5. لباس بسیار تأثیرگذار است. رسمی بپوشید.
  6. عطر ملایم بزنید.
  7. اگر خانم هستید، آرایش غلیظ نکنید.
  8. رزومه تان را همراه داشته باشید.
  9. قبل نشستن، رزومه تان را ارائه بدهید.
  • قبل پاسخ‌دادن به سؤال ها کمی مکث کنید و با طمأنینه جواب بدهید و عجله نکنید.
  • جواب هایتان کوتاه و با آرامش و کامل باشد.
  • مجادله نکنید.
  • دنبال اثبات چیزی نباشید.
  • مواظب باشید افسار کلام از دستتان خارج نشود.
  • به فضای خارج از جواب مصاحبه شونده نروید.
  • از مجموعه ای که قبلاً در آن کار کردید، به ویژه اگر با مجموعه‌ جدیدی که می خواهید بروید هم صنف هست، زیاد مثال نزنید.
  • اگر اولین‌بار است که می خواهید شغلی بگیرید، از عباراتی مثل «بی‌تجربه ام» و «بی‌سابقه ام» و عبارات منفی این چنینی استفاده نکنید.
  • مبالغه نکنید و بیش از حد توانا‌یی هایتان را ارائه ندهید؛ چون انسان های مبالغه گر، انسان های معتمدی نیستند.
  • اثبات کنید که منظم و منعطف و مرتب هستید.
  • ممکن است ده تا پانزده دقیقه فرصت داشته باشید تا خودتان را معرفی کنید. برای آن زمان از قبل سناریو بنویسید و تمرین کنید و بدانید چه می خواهید بگویید. این قسمت مهم ترین بخش مصاحبه است و اینجاست که می توانیم خودمان را به عنوان آدم برنده معرفی و پرزنت کنیم.
  • از مصاحبه گرتان سؤال نپرسید، مگر اینکه سؤالش را متوجه نشده باشید.
  • از مجموعه ای که هنوز واردش نشدید ایراد نگیرید؛ چون هنوز در مقامی نیستید که ایراد بگیرید.
  • اگر در مصاحبه همراه دارید، در فضای اصلی مصاحبه همراهتان را با خود نیاورید.
  • بدون اجازهٔ مصاحبه کننده جلسه را ضبط نکنید. البته هر جلسه ای همین طور است و نباید بدون اجازه ضبط بشود.
  • روی چهرۀ کسانی که با شما مصاحبه می کنند تمرکز کنید.

اگر در اینترنت بخواهید جست وجو کنید، مطالب دراین باره زیاد است؛ ولی به نظرم این نکات متفاوت از نکاتی است که می توانید در فضای اینترنت یا هرجایی پیدا کنید.

یادداشت هفت گام تا استخدام حسابدار هم میتواند برای شما مفید باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=1648
3 نظرات
  1. سیده سعیده حسینی می گوید

    سلام و عرض احترام خدمت آقای ساکی،
    بنده از دنبال کنندگان شما در فضای مجازی هستم و از دیدن شما و موفقیت های شما لذت میبرم ، من متولد ۶۲ هستم و لیسانس حسابداری دارم و بدون تجربه ، من با دیدن پیج اینستاگرام شما خیلی بیشتر به حسابداری علاقه مند شدم ، ولی متاسفانه چون تجربه ندارم و سنم هم زیاد هست کسی تا امروز برای کار قبولم نکرده ، از شما خواهش میکنم که راهنمایی کنید چکار کنم ؟ میدونم برای شروع دیره و فرصت های زیادی رو از دست دادم ولی به نظر شما امیدی هست ؟ در ضمن در حال آبدیت کردن خودم هم هستم ، از شما میخوام لطفا کمکم کنید . سپاسگزار لطف شما هستم.
    انشاالله شما در کنار عزیزانتان سلامت و موفق باشید و شاهد بیشتر درخشیدنتان باشیم.

    1. علی ط. ساکی می گوید

      سلام و ممنون از شما
      یه هایلایت به نام کاریابی توی اینستا دارم، فیلمهای توی اون رو ببین

  2. میلاد بخشایش می گوید

    کاش ک میشد منم پیش شما کار میکردم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.