سامانه سوت زنی مالیاتی

سامانه سوت زنی

سامانه سوت زنی مالیاتی

سامانه سوت زنی سازمان امور مالیاتی افتتاح شده است و مردم می توانند در صورتی که فرار مالیاتی ای مشاهده کردند، به طور ناشناس آن را به این سامانه گزارش بدهند. مثلاً وقتی می بینید یک کسب وکاری دارد به طور زیرپله ای یا غیرقانونی کار می کند، می توانید وارد سامانۀ سوت زنی شوید و بدون اینکه اطلاعاتتان فاش شود، این تخلف را گزارش بدهید. سازمان امور مالیاتی این گزارش را بررسی می کند و در صورتی که این گزارش درست باشد،  به شما پاداش می دهد.

تاریخچه سوت زنی

سوت زنی یک موضوع قدیمی است و مثل تمام قوانینی که از قبل کپی شده و از قبل بوده، این موضوع هم از قبل بوده است و سال هاست در کشور دارد انجام می شود و مشکلی هم ندارد. اما طبیعتاً مثل راه اندازی هر قانون جدیدی از جمله قوانین مالیاتی، تبعاتی را در پی خواهد داشت. راه اندازی قانون مالیات بر ارزش افزوده تبعات بسیار زیادی و گاهی فوق العاده سنگینی داشت. راه اندازی قانون رسیدگی به تراکنش های بانکی هم به افراد زیادی ضربه وارد شد. واقعیت این است که دولت یا قانون گذار نتیجۀ کلی اجرای قانون را نگاه می کند و مهم این است که در مجموع مفید بوده باشد.

سوت زنی و فرار مالیاتی

پس از اجرای سامانه سوت زنی، فرارهای مالیاتی زیادی افشا شد و درآمدی برای کشور به وجود آمد و این مسئله به شفاف سازی ساختار مالی کشور کمک کرد. باوجوداین تبعات زیادی هم دارد؛ مثلاً من فردا با شرکتم دعوا می کنم و به دروغ یا به راست شرکتم را به سامانۀ سوت زنی گزارش می دهم. در حالی که ممکن است آن گزارش تمام حقیقت را افشا نکند. از این قبیل مسائل زیاد پیش خواهد آمد. من با یکی از رؤسای سازمان امور مالیاتی صحبت می کردم و او می گفت که برای ما به ویژه در شهرستان ها سر این مسئله دردسر درست شده است؛ چراکه هرکسی با هرکسی مشکل داشته، درباره اش گزارش داده است. این از تبعات این سامانه است.

من بر این باورم که آرام آرام این تبعات در بلندمدت پایش می شود و بالاخره در اجرای سامانه سوت زنی به ساختاری نظام مند خواهیم رسید؛ همان طور که اجرای قانون رسیدگی به تراکنش های بانکی به ساختاری نظام مند رسید.

با این حال امروزه باید این دو نکته را رعایت کنید:

۱. حسابدار و تیم مالی تان حتماً باید مطمئن و معتمد باشد. تیمی نباشد که بخواهد از اطلاعات شما سوءاستفاده کند یا قهر کند و بگوید که تا فلان مبلغ را ندهی، اذیتت می کنم. به هر حال اگر امروز می خواهید کسی را استخدام کنید، کسی را استخدام کنید که سابقۀ ده تا شکایت از کارفرما نداشته باشد. به نظرم امروزه حسابداران معتمد و حرفه ای، ارزش بیشتری دارند.

۲. بساط غیرشفاف بودن و دودفتره بودن دارد روزبه روز برچیده می شود و روزبه روز سخت تر می شود. پیشنهاد می کنم از همین امروز کسب وکارتان را شفاف و قانونی کنید تا بعداً به ریزودرشت باج بدهید. چون ظاهرا سامانه سوت زنی با کسی شوخی ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=3286
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .