فرق قانون های مالیات و تامین اجتماعی

قانون های مالیات و تامین اجتماعی

فرق قانون های مالیات و تامین اجتماعی این است که قانون مالیات در کنار اینکه دستورالعمل ها و بخش نامه های خودش را دارد، قراین و ضرایب مالیاتی و روش اجرا و معافیت ها و… هم کاملا مشخص شده است؛ اما قانون تامین اجتماعی این گونه نیست.

اکنون حسابرسی هایی که سازمان تامین اجتماعی از دفاتر شرکت ها انجام می دهد، برخلاف آنچه همه فکر می‌کنند که بر اساس ماده ۳۸ قانون هست، بر اساس ماده ۴۷ قانون است.

در ماده ۴۷ صراحتاً به همین حد بسنده شده است: “بازرس های سازمان حق دارند کارگاه های مشمول قانون را بازرسی کنند.” همان‌طور که ملاحظه کردید چیزی دربارۀ قراین و ضرایب و معافیت و مشغولیت و نوع مشغولیت و نرخ ها گفته نشده است.

درباره این ها در بخش نامه های داخلی موسسۀ حسابرسی تأمین اجتماعی نکاتی گفته شده است.

اما متاسفانه این بخش نامه هایی که در سایت تامین اجتماعی گذاشته شده، باعث سردرگمی مردم می شود. چون وقتی قانون وجود داشته باشد، هزار و یک تفسیر و برداشت از آن می شود و تبصره می خورد، چه برسد به آن که به جای قانون، بخشنامه باشد. آن هم بخش نامه ای که یکی پشت دیگری بیاید. و بخش نامه های جدید، بخش نامه های قبلی را به طور کامل یا غیرکامل باطل کند!

خوب است بدانید بسیاری از این بخش نامه ها داخلی است و اصلا ابلاغ نمی شود. حتی جالب است بدانید درباره خیلی از بخش نامه ها صراحتا می گویند رؤسا آن را به طور شفاهی گفته اند!

یادداشت نرخ صفر مالیاتی چیست؟ نیز شاید برای شما مفید باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=2252
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .