مدیریت مالی چیست؟ آشنایی با اصول و تعاریف آن
مدیریت مالی چیست؟ یکی از جنبه های مهم هر کسب و کار و سازمانی، مدیریت مالی آن است که می تواند در پایداری مالی مجموعه و رسیدن به اهداف آن موثر باشد. در این مقاله راجع به این موضوع صحبت می کنیم و در مورد اینکه هدف و اصول مدیریت مالی چیست؟ نیز چند مورد مهم را توضیح خواهیم داد.
مدیریت مالی چیست؟
مدیریت مالی یکی از حوزه های بسیار مهم برای مشاغل و کسب و کارها است که فعالیت ها در آن برای کنترل میزان نقدینگی و سرمایه های سازمان یا مجموعه انجام می شوند. در یک تعریف باید بگوییم مدیریت مالی عبارت است از:
اثر بخشی منابع مالی و کارایی آن برای رسیدن به اهداف سازمان ها. به عنوان مثال، برخی از فعالیت های زیر در راستای مدیریت مالی انجام می شوند که عبارتند از:
- چگونگی افزایش سرمایه یا تامین مالی.
- نحوه تخصیص سرمایه مثلا برای بودجه بندی سرمایه ای.
همچنین در مورد اینکه هدف مدیریت مالی چیست؟ باید به ایجاد توازن بین منابع و مصارف یا پلن هایی که دارید اشاره کرد. در نتیجه این کار می تواند منجر به حفظ ارزش شرکت و افزایش ثروت آن با بیشتر شدن اثربخشی سرمایه ها گردد. فرقی نمی کند یک کارفرما باشید یا کارآفرین و حتی کسی که در حسابداری فعالیت می کند، همه این افراد می توانند در هر بخشی از زندگی خود، از این علم استفاده کنند.
فارغ التحصیلان و کسانی که در این رشته تحصیل می کنند، قادر خواهند بود در پست های مختلف مالی استخدام شوند. دیگر حوزه های کاری این افراد در بخش هایی مانند سرمایه گذاری و بانکداری، بیمه و مدیریت ریسک، تامین مالی و اعتباری، مهندسی مالی و غیره می باشد. حال که تا حدودی درک کردید که مدیریت مالی چیست؟، در ادامه با ما باشید تا به معرفی اصول آن بپردازیم.
اصول مدیریت مالی که باید بدانید
متدها و فاکتورهای مختلفی برای اصول مدیریت مالی توسط افراد مختلف در سازمان ها و بسته به سیاست آنها مطرح می شوند. در پاسخ به اینکه اصول مدیریت مالی چیست؟ می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:
- برنامه ریزی مالی: در این بخش برنامه هایی برای درآمد، هزینه، مدیریت دارایی و نیز سرمایه گذاری انجام می شود. شما می توانید به کمک این اصل، برای پایداری مالی و رشد سازمان خود اقدام کنید.
- مدیریت سرمایه گذاری: به تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری که می تواند بر روی پروژه های مختلف انجام شود، مدیریت سرمایه گذاری می گویند.
- مدیریت مالیات: در این بخش به بررسی و ارزیابی مالیات های مرتبط با سازمان پرداخته می شود که می تواند در کاهش هزینه های مالیاتی و افزایش سود مهم باشد.
- مدیریت هزینه: با توجه به اینکه شیوه کار، استراتژی ها و برنامه های یک سازمان چیست، هزینه های این مجموعه ها تخمین زده می شوند. برآورد هزینه همواره دقیق نیست ولی می تواند به صورت تخمینی و نزدیک به واقعیت انجام شود.
مدیر مالی و وظایف آن
اگر بخواهیم بگوییم مهم ترین پست مرتبط با مدیریت مالی چیست؟ باید به جایگاه مدیر مالی اشاره نمود. این فرد می بایست بر منابع مالی نظارت داشته و برای رسیدن به اهداف سازمان، برنامه هایی را تدوین کند. از جمله وظایف مدیر مالی می توان گفت:
- برآورد سرمایه موردنیاز برای شرکت.
- تعیین ساختار سرمایه.
- تهیه و تخصیص بودجه.
- توزیع سود مازاد برای سهامداران.
- کنترل مالی.
- ارائه یک برنامه برای سود دهی.
شما کاربران می توانید موضوعات بیشتر در بخش مالی، مالیاتی یا حسابرسی را در سایت ما دنبال کنید.