مشخصات قرارداد طبق قانون کار چیست؟
مشخصات قرارداد طبق قانون کار چیست؟ چه موارد و ویژگی هایی باید در این اسناد درنظر گرفته شوند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم و با نکات یا قوانین دیگر آن نیز آشنا شویم.
مشخصات قرارداد طبق قانون کار کدامند؟
امروزه قوانین مختلفی از سوی اداره کار برای رعایت حقوق کارگران و کارفرمایان تدوین شده است که با انعقاد یک قرارداد بین طرفین لازم الاجرا خواهد شد. این نوع پیمان ها نوعی تجارت هستند که در قبال بودجه و مهارت منعقد می شوند. قرارداد کار مطابق با تعریفی که در ماده ۷ قانون کار ذکر شده است، سندی کتبی یا شفاهی است که کارگر به موجب آن در عوض دریافت حق السعی، مزایا یا حق بیمه تامین اجتماعی و غیره، کاری را به صورت موقت یا غیر موقت انجام می دهد.
قراردادها خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از:
- قرارداد دائمی یا غیرموقت.
- قرارداد موقت.
- قرارداد کار معین.
برای آنکه با مشخصات قرارداد طبق قانون کار آشنا شویم، می بایست به ماده ۱۰ قانون کار مراجعه نماییم. در این قسمت، مواردی ذکر شده اند که باید در این سند بیاید:
- تعیین نوع کار یا وظیفه ای که کارگر باید به اشتغال آن بپردازد.
- تعیین حقوق و پیوست ها یا لواحق.
- تعیین ساعت های کاری، مرخصی ها و تعطیلات.
- زمانی که قرارداد منعقد می شود.
- تعیین محل کاری که در آنجا حضور دارید.
- مدت زمانی که قرارداد وضع شده است.
- همچنین موارد دیگری که در چهارچوب عرف شغلی باید بیان گردد.
- امضا قرارداد.
- با توجه به بسته الحاقی که در سال ۱۳۹۴ (اردیبهشت ماه) به این بخش اضافه شده است، شرایط و نحوه فسخ قرارداد نیز باید در مشخصات قرارداد بیان شوند.
دیگر مقررات و ویژگی های قرارداد اداره کار
از دیگر مشخصات قرارداد طبق قانون کار و یا قوانینی که در این قسمت تعریف شده اند می توان به موارد زیر اشاره نمود که به شرح زیر هستند:
- در صورتی که قرارداد کاری کتبی باشد، باید آن را در ۴ نسخه تنظیم نمود. این نسخ به بخش های مختلفی ارائه می شوند که از آن جمله می توان به اداره کار محل، کارگر، کارفرما و نیز شورای اسلامی کار (کارگاه فاقد شورا) در اختیار نماینده کارگر اشاره نمود.
- برای آنکه بتوانید شرایط قرارداد کار را برآورد کنید، لازم است ۳ نکته را در ماده ۹ قانون کار لحاظ نمایید که عبارتند از: مشروعیت مورد قرارداد، معین بودن موضوع قرارداد و عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین که در تصرف اموال یا انجام کار باشد.
- قراردادی که به صورت دائم بسته شده است با توجه به شرایطی به پایان می رسد که عبارتند از: فوت کارگر، بازنشستگی یا از کار افتادگی، استعفای کارگر و اخراج آن.
- در نگارش قرارداد کاری باید توجه کنید که تمام اطلاعات موردنیاز مالی، مالیاتی، حقوقی و غیره درج شده باشند. ممکن است برخی اطلاعات اضافی مانند حل اختلاف، تعارض منافع و غیره نیز نیاز باشند. شما می توانید برای محکم کاری در وضع مشخصات قرارداد طبق قانون کار از مشاورین حقوقی قبل از تنظیم آن کمک بگیرید.
شما کاربران می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مقالات حسابداری و قوانین کار در نوشته های من، علی ط ساکی استفاده کنید.