مربی حسابداری و مدیر ارشد مالی | علی ط. ساکی

هویت حرفه ای حسابداران و خوش حسابی

هویت حرفه ای حسابداران

هویت حرفه ای حسابداران و خوش حسابی ریشه در تاریخ دارد. در یادداشتی که هفته ی پیش منتشر کردم، عنوان کردم که حرفه ی حسابداری ریشه در تاریخ دارد و این می تواند برای حسابداران هویت بخش باشد. انسان همیشه به دنبال هویت بوده، و همیشه به دنبال هویت ساختن برای خودش.

ما خودمان را با هویتمان میشناسیم. گاهی هویت خود را در قومیت ها، مثل لر، ترک، کرد،بلوچ و غیره، گاهی در دینمان مثل مسلمان یا مسیحی بودن، گاهی در جنسیت، گاهی در طرفداری از یک تیم فوتبال و گاهی در وطن!

مسئله ی هویت را می توانیم در شناسنه ی کابری افراد در شبکه های اجتماعی ببینیم، اینکه یک فرد خود را به عنوان یک زن، یا حسابدار، یا مازندرانی معرفی کند، نشان دهنده ی پیوند شخصی فرد با موضوع هویت خود است.

اما هویت چیست ؟

اما هویت چیست؟ هویت را ویژگی یا کیفتی که موجب تمایز و شناسایی کسی از دیگران شود، تعریف کرده اند(1). هویت جزیی از درک خود است و به وسیله آگاهی مداوم فرد از اینکه شخصی جدا از دیگران است، مشخص می شود و مهمترین عامل در تثبیت قلمرو فرد می باشد.

اما هویت حرفه ای به عنوان درک از خود حرفه ای مبتنی بر نگرشها، عقاید، احساسات، ارزش ها، انگیزه ها و تجارب تعریف شده است. و اين ارزش ها و عقايدِ يک فرد حرفه اي است که راهنماي تفكر، عمل و تعامل با ديگران بوده و براي تثبيت هويت حرفه اي، ذاتی و ضروري هستند. هویت علاوه بر اينكه عامل مهمی در افزايش اعتمادبه نفس، احساس تعلق پذيري به حرفه و برقراري ارتباطات بين فردي در ميان اعضاء حرفه می باشد، مهم ترين عامل در ايجاد رضايت از کار بوده و بهترين پيش گو براي باقی ماندن افراد در حرفه می باشد(2).

تصویب آیین رفتار حرفه ای

حرفه های مختلف با تشکیل انجمن های حرفه ای و تصویب آیین رفتار حرفه ای از یک جهت به شکل گیری هویت حرفه ای کمک می کنند. برای افراد یک حرفه، این تشکل ها جایی هستند که یک فرد می تواند هویت حرفه ای خود را در آنجا جستجو کند. برگزاری همایش ها و انتشار مجلات حرفه ای هم به شکل گیری هویت حرفه ای کمک میکند.

در مورد هویت حرفه ای مثالهای زیادی میشود عنوان کرد، مثلا ما از یک ورزشکار انتظار نداریم که سیگار بکشد، یا انتظار داریم که وکلا آدمهای زرنگی باشند و یا حتی یک دکتر خوش خط می تواند با هویتی که از او در ذهن داریم مغایر باشد! اما هویت حرفه ای حسابدارها یا نگاه جامعه به آنها چگونه است؟ چه کسی را اگر ببینید میگویید مثل حسابدارها است؟ دقیق باشد؟ اهل حساب و کتاب باشد؟ منظم باشد؟ اهل قانون باشد؟

حسابداری مثل یک آدم خوش حساب

خانم دکتر دیانتی دیلمی در کتابی که برای نوجوانان نوشته است، حسابداری را مثل یک آدم خوش حساب تعریف می‌کند و در ادامه میگوید: معنی اش آن نیست که او حتما وضع مالی خوبی دارد بلکه او بیشتر، آدمی ست که دیگران از نظر خوش قولی و درست کاری روی او حساب می کنند(3). به نظر من خوش حسابی می تواند مهم‌ترین ویژگی هویتی ما حسابداران باشد. بارها شنیده ام که مثلا وقتی چک یک حسابدار برگشت میخورد، طرف مقابل میگوید:”تازه حسابدار هم هست!”، یعنی او از یک حسابدار انتظار بدحسابی ندارد و درست هم است.

بله خوش حسابی انتظاری است که جامعه از حسابداران و بالاخص حسابداران حرفه ای(4) دارد. حسابداران باید بدانند بقیه جامعه آنها را افرادی خوش قول، اهل حساب و کتاب، امین و امانت دار، چشم و دل سیر و پاکدست، می شمارد. بدیهی‌ست سهل انگاری در وظایف، انجام کارهای خلاف قانون و هرگونه عملی که مغایر با خوش حسابی با تعاریفی که در بالا برشمردم باشد، آسیب جدی ای به هویت حرفه ای حسابداری خواهد زد. بنابراین بر هر یک از اعضای حرفه واجب است که در تایید این ویژگی ها بکوشیم تا در جهت اعتلای جایگاه حرفه حسابداری در جامعه نقشی داشته باشیم.

پانویس:

1-لغت نامه دهخدا

2- مشایخی، بیتا. نوروش، ایرج. حجازی، رضوان. مومنی یانسری، ابوالفضل.
به سوی نظریه ای برای فرآیند شکل گیری هویت حرفه ای حسابرسان داخلی: شواهدی از ایران.
فصلنامه دانش حسابداری و حسابداری مدیریت. سال 1398. شماره 29

3-دیانتی دیلمی، زهرا. حسابداری برای بچه های حسابی، انتشارات مدرسه، تهران 1392

4-حسابدار حرفه ای فردی است که به کار حسابداری می پردازد
و با احراز شرایط ورود، به عضویت یک تشکل حرفه ای حسابداری پذیرفته شده است.

خروج از نسخه موبایل