کاربرگ حسابرسی چیست؟ + نکات مهم آن
کاربرگ حسابرسی چیست؟ آیا شما هم با کاربرگهای حسابرسی آشنا هستید و از آنها استفاده کردهاید؟ در این مقاله میخواهیم راجع به این موضوع صحبت کنیم و با انواع، کاربردها و نکات مهم پیرامون نگارش این اسناد بیشتر آشنا شویم.
منظور از کاربرگ حسابرسی چیست؟
کاربرگ حسابرسی چیست؟ یک مفهوم مستقل از اسناد حسابداری است که برای حسابرسان به کار گرفته میشود. هدفی که از ایجاد چنین اسنادی در نظر داریم عبارتند از:
- برنامه ریزی صحیح و انجام عملیات برای کارهای حسابرسی.
- کمک به افراد مرتبط یعنی شرکا، مدیران و غیره در بررسی کار حسابرسان.
- مستند کردن روند انجام فعالیت و کمک به منظم شدن فرآیند حسابرسی.
- کمک به حسابرسان برای ایجاد گزارش که میتواند به شدت مفید باشد.
- ثبت اطلاعات موردنیاز در گزارشها یا تنظیم سایر موارد مانند اظهارنامه مالیات
توجه کنید که کاربرگ حسابداری از حسابرسی متفاوت است. در نوع حسابداری در واقع حسابدار میتواند برای تهیه صورتهای مالی یا پیش از بستن حساب، ثبت دادههای خود را در آن انجام داده و صحت خروجی کار خود را بیشتر کند.
عوامل اثرگذار در شکل و محتوای کاربرگ حسابرسی چیست؟ در پاسخ میتوان به چند مورد زیر اشاره نمود که به شرح زیر هستند:
- ماهیت کاری که میخواهید حسابرسی را برای آن انجام دهید.
- میزان پیچیدگی که فعالیت واحد برای حسابرسی دارد.
- روش حسابرسی استفاده شده برای رسیدگی.
- وضعیت سیستم حسابداری و نیز کنترلهای داخلی و خارجی که باید انجام شوند.
انواع مختلف کاربرگ حسابرسی چیست؟
در خصوص اینکه انواع کاربرگ حسابرسی چیست؟ باید به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:
- کاربرگهای حسابرسی عمومی.
- کاربرگهای حسابرسی نهایی.
- کاربرگهای حسابرسی اصلی.
- کاربرگهای حسابرسی برای اصلاحات پیشنهادی و تعدیلات.
- کاربرگهای تفصیلی.
- کاربرگهای تجزیه و تحلیل حسابرسی.
- کاربرگهای حسابرسی صورت مغایرت بانکی.
- کاربرگ محاسباتی حسابرسی.
- کاربرگ حسابرسی که مدرک موید دارد.
نکات مهم راجع به کاربرگ حسابرسی
حال که فهمیدیم کاربرگ حسابرسی چیست؟ برخی از نکاتی که لازم است در کاربرگ حسابرسی و نگارش آن مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
- دادههایی که درون کاربرگ حسابرسی وجود دارند شامل برنامههای واحد تجاری، قرارداد با مشتریان و غیره جزو اطلاعات محرمانه در نظر گرفته میشوند. در نتیجه مهم است که این کاربرگها محرمانه و به درستی حفظ و نگهداری شوند.
- همه اظهارات و اطلاعات مرتبط به اظهارنظر حسابرس در این اسناد درج میشوند. این اطلاعات میتوانند در قالب فیلم، سند الکترونیکی یا فیزیکی و توسط ابزارهای دیگر جمع آوری و ضبط شوند.
- کاربرگهای حسابداری توسط حسابداران در پایان دورههای مالی تهیه میشوند. کاربرگ حسابرسی متفاوت از این نوع سند است و کاربرد آن در مکتوب کردن مراحل حسابرسی سازمان میباشد.
- کاربرگهای حسابرسی با توجه به نوع صاحبکار و پروژه در قالب پروندههای جاری یا دائمی طبقه بندی میشوند.
قابل ذکر است که در این کاربرگها اطلاعات مختلفی درج میشوند. از جمله میتوان به مشخصات کامل شرکت، نمودار یا چارت سازمانی، دستورالعملهای اجرایی، لیست تمام حسابها، نسخههای قرارداد، کپی از صورت جلسههای هیئت مدیره و غیره.
اگر شما کاربران به مقالات بخش مدیریت مالی، قوانین تامین اجتماعی و کار علاقمند هستید، میتوانید بلاگ سایت شخصی من، علی ط ساکی را دنبال کنید.