معرفی کتاب ایران در تاریخ جهان

کتاب ایران در تاریخ جهان

می خواهم کتاب ایران در تاریخ جهان نوشته ریچارد فولتس با ترجمه ع پاشایی که نشر دیبایه چاپ کرده است را به شما معرفی کنم.

این یک کتاب کوچک در قطع پالتویی است. این کتاب برای کسی که تا حالا تاریخ ایران را نخوانده یا کمتر خوانده است خیلی کتاب جذاب و مفیدی خواهد بود. و یقین دارم این کتاب می تواند یک ورودی زیبا برای شما به دنیای تاریخ باشد.

نقش های مصور و گاه شمار تاریخی

کتاب دارای نقش های مصور و یک گاه شمار تاریخی است. روایت کتاب از دو هزار سال قبل از میلاد شروع میشود و تا انقلاب ۵۷ ادامه می یابد. خیلی نثر و ترجمه روانی دارد. پاشایی سعی کرده است که ترجمه خیلی خودمانی باشد و نکته مهم کتاب این است که اصلا خشک و یک نواختی نیست.

تکنیک روایت به این صورت است که تاریخ را با مسائل فرهنگی پیوند زده است. در مقدمه کتاب پاشایی نوشته: «از آقای ریچارد فولتس سپاسگزاری می کنم که چنین کتاب فشرده، ساده، دقیق، دلچسب و همدلانه ای درباره تاریخ ایران نوشته است. در سراسر کتاب پیوندها و پیوستگی های فرهنگی ایران را به پیش چشم داشته است.»

تاریخ با ادب و فرهنگ

روایت تاریخ با ادب و فرهنگ خیلی کار جالبی است، مثلا وقتی به عصر مغول می رسد، در مورد مولانا صحبت می کند. وقتی به عصر پهلوی می رسد، در مورد اخوان ثالث صحبت می کند. در مورد هنر از جمله معماری به دقت نوشته است، مثلاً به عصر تیمور که می رسد، در باب معماری یادگارهایش خیلی دقیق نوشته است.

در پایان کتاب یک جمله خیلی زیبا، تاثیرگذار و مهم دارد: «در بیشتر تاریخ جهان ایرانی سرزمین هایی را از بین النهرین تا مرزهای چین و هند در بر می گرفت. حتی اگر مرزها هرگز مدت درازی ثابت نمانده باشد. اما اگر ایران، گذشته از همه چیز، یک پیوند باشد، آن وقت شاید مرزها آن چیزی نباشند که عموما مهم اند.»

اگر قرار باشد هر کسی حداقل یکبار تاریخ کشورش را بخواند، شاید این همان کتاب برای شما باشد.

 

همچنین شاید مطلب با مدعی بگویید یا مگویید اسرار عشق و مستی؟! برای شما جذاب باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=1681
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .