چگونه کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی بگیریم؟ + آموزش قدم به قدم
چگونه کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی بگیریم؟ همانطور که در حسابداری و مالیات، لیست حقوق را به سامانه مودیان ارسال میکنیم، لازم است لیست بیمه برای کارکنان نیز ارسال گردد. اولین قدم برای انجام چنین کاری، دریافت کد کارگاهی و ثبت نام در سامانه بیمه تامین اجتماعی میباشد. در ادامه راجع به چیستی این کد و نحوه دریافت آن صحبت میکنیم.
کد کارگاهی چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم بگوییم روش دریافت کد گارگاهی بیمه چگونه است؟ لازم است با این مسئله بیشتر آشنا شوید. بخشی از کسب و کارها به صورت کارگاهی و تولیدی فعالیت میکنند. در این حالت لازم است مشخصات آنها برای بیمه تامین اجتماعی ثبت شده و کدهایی اختصاص یابند. این قانون شامل شرکتها و تمام مجموعههایی که افرادی را استخدام میکنند میشود.
علت اخذ این کد و ثبت کارگاه در بیمه تامین اجتماعی را میتوان در چند ماده قانونی پیدا کرد که عبارتند از:
- ماده ۱۴۸ قانون کار: هر فرد (کارفرما) باید کارگران خود را بیمه کرده و لیست بیمه آن را هر ماه ارسال نماید.
- ماده ۴ قانون کار: کارگاه جایی است که کارگر به درخواست کارفرما فعالیت خود را در آنجا انجام میدهد. از جمله این مراکز میتوان به نمازخانهها، ناهار خوریها، آموزشگاهها و غیره نیز اشاره کرد.
کد کارگاهی یک عدد ۱۰ رقمی است که براساس کد شعبه تامین اجتماعی، نوع فعالیت کارگاه و نیز شماره پرونده آن تشکیل میشود. دریافت کد کارگاهی میتواند با ارائه مزیتهایی همچون دریافت بیمه درمانی، بازنشستگی، اعتبار شرکت، حق اولاد و فرزند همراه باشد.
چگونه کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی بگیریم؟
حال در خصوص روند این موضوع لازم است مراحل زیر را طی کنید که عبارتند از:
- ابتدا باید به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه نمایید.
- حال لازم است تا مدارک را تحویل داده و برای تشکیل پرونده اقدام کنید.
- قدم بعدی آن است که یک بازرس از محل کار شما دیدن کند. این کار به منظور تایید محل و فعال بودن آن انجام میگردد.
- حال لازم است تا تاییدیه وی دریافت شود.
- با دریافت تاییدیه، میتوانید به سامانه تامین اجتماعی به نشانی tamin.ir مراجعه نمایید و ثبت نام اولیه را انجام دهید. پس از انجام این کار تا ۱۰ روز فرصت دارید به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید.
- در نهایت نیز میتوانید کد کارگاهی را دریافت کنید.
در پاسخ به اینکه چگونه کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی بگیریم؟ بهتر است چند نکته را توجه کنید:
- با تغییر محل کارگاه، باید مجددا کد جدیدی دریافت کنید.
- شخص حقیقی و حقوقی میتواند برای دریافت کد اقدام کند.
از جمله مدارکی که لازم است برای انجام این کار ارائه دهید میتوان گفت:
- کپی برابر اصل شناسنامه و مدارک شناسایی مدیر عامل به همراه دیگر اعضای هیات مدیره.
- کپی از قبوض خدماتی مثلا تلفن یا برق کارگاه.
- کپی برابر اصل از اوراق ثبت شرکتی که میتوانید از تقاضانامه، اساسنامه، اظهارنامه یا آگهی تاسیس استفاده کنید.
- اجاره نامه که باید دارای کد رهگیری باشد.
- کپی از تاییدیه کد پستی.
- کپی از روزنامه رسمی که برای تاسیس یا تغییرات شرکت چاپ شده است.
- کپی از آگهی تغییرات که برای هیات مدیره یا تغییر آدرس است.
نکته: کپیها باید برابر اصل باشند.
اگر شما هم به مسائل حسابرسی، قانون کار و مدیریت مالی علاقمند هستید، میتوانید نوشته های سایت شخصی من، علی ط ساکی را دنبال نمایید. همچنین اگر سوال حسابداری دارید، میتوانید از صفحه پرسش از مربی دیدن فرمایید.