رئیس کیست و باید چگونه باشد؟

رئیس کیست

رئیس کیست و باید چگونه باشد؟

فرهنگ معین رئیس را “آن که در رأس اداره یا کاری قرار گیرد” تعریف کرده است.
ریاست اولین پله ی قدم نهادن بر پست های مدیریتی در اداره جات است.

شش ویژگی یک رئیس موفق

شش ویژگی که موقع رئیس خوب شدن به آن نیاز دارید:

  1. از اینکه چیزی را نمی دانید، نترسید.
    ممکن است همۀ ما در شغل یا پست جدیدمان با چیزهایی مواجه شویم که از آن اطلاعی نداریم.
    بنابراین با آنچه نمی دانید با آرامش برخورد کنید و به زیردست ها ثابت کنید که از اینکه چیزی را نمی دانید، هیچ ابایی ندارید.

۲. میزتان و شرکتتان و فرآیندهای حاکم بر شرکتتان را پیدا کنید.

۳. رئیس شدن به این معنی نیست که باید کمتر کار کنید؛
اتفاقاً باید با تلاش و دقت بیشتری کار کنید تا بتوانید جاپایتان را محکم کنید.

۴. افزون بر وظایف عمومی ای که دارید، بدانید که مدیر مستقیمتان دقیقاً از شما چه می خواهد و بیشتر وقتتان را در آن زمینه بگذارید.

۵. مدرن باشید و از تغییر نترسید.
سعی کنید کارها را بر اساس سبک کاری خودتان انجام بدهید، نه با سبک کاری که قبلاً بوده.

۶. پنج تا از ضعف هایتان را یادداشت کنید و سعی کنید در دوران ریاستتان همه آن ها را رفع کنید.

ویژگی های یک رئیس خوب

به نظرم مهم ترین ویژگی که یک رئیس خوب باید داشته باشد
این است که هر کاری را که از زیردست ها یا کارمندانش انتظار دارد،
اول خودش انجام بدهد؛ مثلاً اگر انتظار دارد کارمندانش اضافه کار بایستند،
خودش اولین نفر باشد که برای اضافه کاری می ایستد،
نه اینکه محل کار را ترک کند و فقط به کارمندانش دستور بدهد تا برای اضافه کار بمانند.

با توجه به اینکه پست ریاست بین سطح مدیریت و سطح کارشناسی یا کارمندی قرار می گیرد،
ویژگی دوم یک رئیس خوب “مثلا برای یک بانک خوب” این است که این اطمینان را در کارمندانش به وجود بیاورد که او حامی آن ها در نزد مدیر است
و در نزد مدیر هم این اطمینان را به وجود بیاورد که روی کارمندانش تسلط دارد
و آن ها دارند در جهت اهداف سازمان حرکت می کنند.
توازن این دو در کنار اطمینان بخش بسیار مهمی است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=1711
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .