مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقوقی

همان طور که می دانید تا چهار ماه بعد از پایان سال مالی، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی است؛ مثلاً اگر سال مالی شما ۲۹اسفند است، می توانید تا ۳۱تیر سال بعد اظهارنامه مالیاتی عملکردتان را تسلیم کنید. حال اگر به جای ۳۱تیر، اظهارنامه مالیاتی  را در ۳۱خرداد ارسال کنید، می توانید تا ۳۱ تیرماه  اظهارنامه  مذکور را حذف کنید و اظهارنامه جدیدی تسلیم کنید و بابت این کار هم جریمه نخواهید شد. اصطلاحاً به این اظهارنامه،  اظهارنامه جایگزین گفته می شود.

همچنین ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم بعد از اتمام مهلت ارسال اظهارنامه به شما یک ماه فرصت می دهد تا با ارائه مدارک معتبر یک مرتبه اظهارنامه تان را اصلاح کنید و جریمه هم نشوید؛ مثلاً اگر سال مالی تان ۲۹اسفند است، تا ۳۱تیر فرصت دارید اظهارنامه تان را بفرستید. از سوی دیگر تا ۳۱مرداد نیز فرصت دارید با ارائه مدارک معتبر، بدون اینکه جریمه ای شوید، یک مرتبه اظهارنامه را اصلاح کنید. اصطلاحا به این اظهارنامه، اظهارنامه اصلاحی می گویند.

مالیات ابرازی تشخیصی و قطعی

مالیاتی که در اظهارنامه اظهار می کنیم، مالیات ابرازی است؛ چون خودمان اظهار یا ابراز می کنیم. سازمان امور مالیاتی بر اساس رسیدگی ای که می کند، خودش مالیاتی را تشخیص می دهد؛ مثلاً می گوید که شما این قدر ابراز یا اظهار کردید؛ اما من رسیدگی کردم و فلان مبلغ را تشخیص داده ام و شما یک ماه فرصت دارید تا به تشخیص من، اعتراض کنید. به این نوع مالیات، مالیات تشخیصی گفته می شود؛ یعنی مالیاتی که سازمان امور مالیاتی آن را تشخیص داده است. اگر این مالیات را بپذیرید یا اعتراض کنید و بعد از اعتراض، مالیات قطعی شود، به آن مالیاتی که می پردازید، مالیات قطعی گفته می شود؛ یعنی مالیاتی که موظف هستید آن را پرداخت کنید.

 

مهلت رسیدگی مالیاتی

ماده ۱۵۶ قانون مالیات های مستقیم اشعار می دارد: «اداره امور مالیاتی مکلف است اظهارنامه مؤدیان مالیات بر درآمد را درمورد درآمد هر منبع که در موعد قانونی تسلیم شده است، حداکثر یک سال از تاریخ انقضای مهلت مقرر برای تسلیم اظهارنامه رسیدگی نماید. در صورتی که ظرف مدت مذکور برگ تشخیص درآمد صادر ننماید و یا تا سه ماه پس از انقضای یک سال فوق الذکر برگ تشخیص درآمد مذکور را به مؤدی ابلاغ نکند، اظهارنامه مؤدی قطعی تلقی می شود.»

یعنی اگر تاریخ انقضای سال مالیاتی شما ۲۹اسفند سال ۱۳۹۸ باشد، تا چهار ماه فرصت دارید اظهارنامه مالیاتی را ارائه کنید؛  یعنی تا ۳۱تیرماه سال ۱۳۹۹ بعد فرصت تسلیم دارید. حال اگر تا سه ماه پس از مهلت اولیه، یعنی یکسال و سه ماه از ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۹( تا ۳۰مهرماه سال ۱۴۰۰)، باز هم سازمان امور مالیاتی، برگه تشخیص مالیاتی را به مؤدی ندهد، اظهارنامه مؤدی، قطعی تلقی می شود.

اگر به مطالب مالیاتی علاقه دارید حتما یادداشت مالیات در ایران را بخوانید.

لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=2812
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .