دکمه MU در ماشین حساب چکار می کند؟

دکمه MU در ماشین حساب

دکمه هیجان انگیز MU

در ادامه آموزش ماشین حساب حسابداری، امروز می خواهم دربارۀ دکمه MU که مخفف کلمۀ Mark Up است، صحبت کنم. قبل از اینکه به سراغ آموزش این دکمه برویم، باید دو مفهوم را یاد بگیرید: Margin و Mark Up.

فرض کنید کالایی داریم که قیمت فروش آن ده هزار تومان است و قیمت خرید آن هفت هزار تومان. بنابراین، همان طور که در این شکل می بینید، ده هزار منهای هفت هزار می شود سه هزار تومان. در حسابداری به این عدد سود ناخالص می گوییم. حالا اگر سود ناخالص را تقسیم بر مبلغ فروش کنیم، یعنی سه هزار را تقسیم بر ده هزار کنیم، به عدد ٪۳۰ می رسیم. به این عدد Margin می گوییم. می گوییم Margin این کالا ٪۳۰ بود.

دکمه MU در ماشین حساب

Mark Up یا اضافه بها به جای اینکه نسبت سود را به فروش بگیرد، نسبت سود را به مبلغ خرید می گیرد؛ یعنی سه هزار را اگر تقسیم بر هفت هزار کنیم، تقریباً می شود ۵/۴۲ که برای راحتی کار ٪۴۳ در نظر می گیریم. بنابراین، در حالتی که مبلغ فروش ده هزار تومان و مبلغ خرید هفت هزار تومان است، Margin ما ٪۳۰ است و Mark Up ما ٪۴۳.

اگر شما هم کار مالی یا بازرگانی و فروش انجام می دهید، حتماً بارها به این موارد برخورده اید. کالایی دارید که سودی دارد و از شما پرسیده می شود که Margin این کالا چقدر است یا کالایی می خرید و از شما خواسته می شود که آن را با Mark Upی بفروشید و همیشه به دنبال این هستید که Mark Up این مبلغ خرید چقدر می شود. در حقیقت، با دکمۀ MU یک قیمت خرید به ماشین حساب می دهیم و این دکمه با یک Margin یا Mark Up ثابت، قیمت فروش را برای ما مشخص می کند.

حالا این مسئله را در ماشین حساب حساب کنیم:

هفت هزار تقسیم بر ۳۰ که نمایندۀ ٪۳۰ است، MU. همان طور که می بینید، ده هزار را نشان می دهد؛ یعنی اگر کالایی را هفت هزار تومان خریده باشیم و بخواهیم ٪۳۰ Margin به دست بیاوریم، باید آن را ده هزار تومان بفروشیم. برای به دست آوردن Mark Up، هفت هزار را ضربدر ۴۳ می کنیم که نمایندۀ ٪۴۳ است، MU. همان طور که می بینید، دوباره مبلغ ده هزار را نشان می دهد.

حالا که ذهنتان آماده شد، نوع دیگری مثال می زنم:

فرض کنید جایی می روید و توافق می کنید ده میلیون تومان به صورت خالص به شما پرداخت شود. کارفرما می گوید حتماً باید از قراردادتان ٪۱۰ مالیات کم کنم. چه مبلغی باید در قرارداد بنویسد که وقتی ٪۱۰ کم می کند، ده میلیون تومان بگیرید؟ خیلی راحت است! ۱۰میلیون را تقسیم بر ۱۰ MU می کند. نتیجه همان عددی است که باید در قراردادتان بنویسد.

برای دیدن قسمت اول و دوم آموزش ماشین حساب حسابداری کلیک کنید.

برای دیدن قسمت سوم و چهارم آموزش ماشین حساب حسابداری کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=2785
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    عالی بود . ممنونم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .