حافظه داخلی ماشین حساب

حافظه داخلی در ماشین حساب

حافظه داخلی ماشین حساب یک ابزار ساده و قدرتمد در ماشین حساب است و در حسابداری بسیار پر کاربرد است. در ادامه به آموزش این ابزار می پردازم.

بخش اول حافظه داخلی ماشین حساب

در ادامۀ آموزش ماشین‌حساب حسابداری می‌خواهم در مورد حافظۀ داخلی صحبت کنم. حافظۀ داخلی در بعضی از ماشین‌حساب‌ها با حرف I و در بعضی دیگر با حرف M نمایش داده می‌شوند. M مخفف کلمۀ Memories است. فرض را بر این بگیرید که شما یک فاکتوری دارید و می‌خواهید جمع سطری یا هر قلم کالا را کنترل کنید و در نهایت جمع ستونی و نهایی را هم کنترل کنید. به این صورت عمل می‌کنید: یک عدد ضربدر ۱۷۰ به‌اضافۀ ۵۲ متر ضربدر ۷۰ به‌اضافۀ… همان‌طور که می‌بینید اینجا عدد سطر را به ما می‌دهد. ادامه می‌دهیم ۳ ضربدر ۷۰، ۲۵ ضربدر ۶۰، ۲۵ ضربدر ۲۰ و یک اجرت هم داریم ۲.۴۸۰.۰۰۰ بدون اینکه ضربی را انجام بدهیم. خب ما الان قلم‌ها را دانه‌دانه کنترل کردیم. با زدن دکمۀ سوم که Recall Memories (RM) هست، جمع نهایی فاکتور را داریم. البته اینجا فاکتور رند شده است.

بخش دوم حافظه داخلی ماشین حساب

در قسمت قبلی یاد گرفتیم به‌عنوان مثال یک فاکتور اثاثیه داریم. می‌گوییم دو صندلی پانصد هزار تومانی M+. همان‌طور که می‌بینید یک علامت M هم این بالا می‌آید، جمع سطری صندلی‌ها را داریم. سه میز دو میلیون تومانی، دوباره به‌اضافه و جمع سطری میزها و این فروشندۀ ما چهارصد هزار تومان هم تخفیف می‌دهد M-. ما با زدن دکمۀ RM یا  Recall Memories می‌توانیم جمع کل فاکتور یعنی جمع تجمعی را داشته باشیم و با زدن دکمۀ CM یا Clear Memories این عدد را از حافظۀ داخلی حذف کنیم. همان‌طور که می‌بینید عدد M دیگر اینجا نیست. پس مرور می‌کنیم: M+: جمع‌کردن حافظۀ داخلی، M-: منهاکردن، RM: فراخوانی و CM: پاک‌کردن.

بخش سوم حافظه داخلی ماشین حساب

در این قسمت حافظۀ دوم ماشین‌حساب را به شما معرفی میکنم. یعنی دکمۀ +I (Memory Plus) و دکمۀ R.CI (Recall & Memory Plus). شما یک عددی را وارد می‌کنید و ممکن است یک محاسبه‌ای را انجام بدهید با زدن دکمۀ +I، آن به حافظۀ دوم می‌رود. همین‌طور عدد بعدی یا محاسبۀ بعدی و با زدن یک بار دکمۀ R.CI می‌توانیم آن را فراخوانی کنیم و اگر دو بار این (R.CI) را بزنیم، همان‌طور که می‌بینید کلمۀ I اینجا پاک شد و کاملاً از حافظه پاک می‌شود. حالا ما هم حافظۀ اول را یاد گرفتیم و هم حافظۀ دوم. در قسمت بعدی ان‌شاءالله ترکیب این دو حافظه را خدمتتان عرض خواهم کرد. ممنونم.

بخش چهارم حافظه داخلی ماشین حساب

در بخش های قبلی با دکمه‌های حافظۀ  M و I آشنا شدید. در این بخش من می‌خواهم با ذکر یک مثال ساده نحوۀ استفادۀ ترکیبی از این دو حافظه را به شما آموزش بدهم. فرض را بر این بگیرید که یک میلیون ریال سقف معافیت مالیاتی است که من آن را در M+ ذخیره می‌کنم و ۲۵% ضریب مالیاتی است که به مازاد این مبلغ تعلق می‌گیرد که آن را در +I ذخیره می‌کنم. عددی که می‌خواهم برایش مالیات حساب بکنم را شش میلیون ریال فرض می‌گیرمم به‌اضافۀ فراخوانی معافیت (RM)، کسر آن ضربدر فراخوانی مالیات (R.CI) و محاسبه. من این کار را می‌توانم چندین بار انجام بدهم بدون اینکه لازم باشد دیگر بخواهم معافیت و ضریبم را حفظ بکنم. همان‌طور که می‌بینید به‌عنوان مثال هشت میلیون منهای معافیت ضربدر ضریب.

امیدوارم کار با حافظه داخلی ماشین حساب را یاد گرفته باشید. اگر به آموزش ماشین حساب حسابداری علاقه دارید، تگ ماشین حساب را در صفحه اول دنبال کنید.

لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=3292
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .