باید و نبایدهای ارسال رزومه و مصاحبه

 

این نوشته حاصل گفت‌وگوی من با دوست عزیزم فرید میرسعیدی است.

اصولاً روزمه باید شامل این اطلاعات شخصی باشد:

۱. عکس: عکسی که استفاده می‌کنید به‌روز باشد و قدیمی نباشد؛ مثلاً اگر قبلاً عینکی بودید، ولی سال‌هاست که عینک نمی‌زنید، خوب نیست عکس رزومۀ شما با عینک باشد. وقتی عکس رزومه‌تان به‌روز باشد، موقع مصاحبه کارفرما به‌خوبی و به‌سرعت شما را تشخیص می‌دهد که شما همانی هستید که رزومه فرستادید و دعوت شدید.

۲. نام و نام‌خانوادگی؛

۳. سن؛

۴. معرفی مختصر؛

۵. آدرس مختصر: نوشتن آدرس برای شرکت‌هایی که چند شعبه دارد اهمیت دارد؛ این‌گونه مسئولان آن شرکت متوجه می‌شوند محل سکونتتان به کدام شعبه‌شان نزدیک‌تر است.

۶. سوابق کاری: مثلاً بنویسید چه سالی کجا بودید، چند تا شرکت کار کردید، از چه سالی تا چه سالی در کدام شرکت‌ها کار می‌کردید، علت خارج‌شدنتان از شرکت‌های قبل چه بوده و اینکه آیا الان سر کاری هستید یا نه.

۷. سایر تخصص‌ها و مهارت‌ها؛

۸. سوابق تحصیلی و آموزشی: بنویسید که چه چیزی را کجا و در کدام دانشگاه خوانده‌اید و از چه سالی تا چه سالی طول کشیده است. اگر ننویسید در کدام دانشگاه تحصیل کرده‌اید، کارفرما فکر می‌کند در دانشگاه ضعیفی تحصیل کرده‌اید یا این اعتمادبه‌نفس را نداشتید که اسم دانشگاهتان را بنویسید.

۹. معدل: دانستن سوابق و معدل تحصیلی برای کارفرما بسیار مهم است. کارفرما می‌خواهد بداند هوش متقاضی در چه سطحی است. گاهی ممکن است متقاضی در دانشگاه شریف درس خوانده باشد، ولی معدلش سیزده باشد؛ یعنی یک نمره با نمرهٔ مشروطی تفاوت داشته باشد. گاهی هم ممکن است در دانشگاه ضعیف‌تر از شریف تحصیل کرده باشد، ولی معدل خیلی بالایی گرفته و خوب درس می‌خوانده است.

۱۰. سایر تخصص‌ها: درج سایر تخصص‌ها در رزومه خوب است؛ مثل تخصص زبان انگلیسی و نرم‌افزار و… . انتظار می‌رود حداقل نمرهٔ مطلوبی از زبان انگلیسی داشته باشید. اگر مدرکی مثل آیلتس، تافل و… برای زبان دارید، بنویسید که در چه سالی چه نمره‌ای گرفتید و مهارت‌هایتان در چه سطحی بوده است. انتظار می‌رود حداقل نرم‌افزارهای تخصصی رشتهٔ خودتان را بلد باشید.

  • نکات فوق مجموعه‌ای‌ از قالب‌بندی کلی یک روزمه است. به‌صورت کلی انتظار می‌رود دست‌کم رزومه‌تان شامل اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، سوابق کاری و سایر مهارت‌ها باشد.

۱۱. ارسال رزومه با فرمت PDF: برخی کارفرمایان رزومه‌هایی را که به‌صورت فایل ورد ارسال شده باشد بررسی نمی‌کنند. سال‌های زیادی است که همه روزمه را به‌صورت پی‌دی‌اف می‌فرستند. این یک مسئلهٔ عرفی است. همچنین فایل پی‌دی‌اف خاصیتی دارد که باعث می‌شود فونت‌ها و جدول‌ها و سایر تنظیمات به‌هم نخورد. اگر فایل رزومه را به‌صورت ورد بفرستید، ممکن است کامپیوتر کارفرما فونت استفاده‌شده در رزومه را نداشته باشد و روزمه‌تان را خوب نشان ندهد.

۱۲. نوشتن اسم اختصاصی برای فایل رزومه: اگر اسم فایل روزمه را Resume بگذارید، کارفرما مجبور می‌شود تک‌تک رزومه‌ها را باز کند تا متوجه بشود هر روزمه متعلق به کیست یا برای هر فایل اسم بگذارد. شیوهٔ اصولی و سیستماتیک نام‌گذاری فایل‌های رزومه این است که اسم خودتان را روی اسم فایل رزومه بگذارید و با یک فاصله یا علامت (/) یا (_) تاریخ آپدیت رزومه‌تان را بنویسید؛ همچنین می‌توانید از عبارت CV به‌همراه اسم خودتان و تاریخ به‌روزرسانی روزمه استفاده کنید؛ این‌طوری به‌راحتی فایل رزومۀ بدون بازشدن نشان‌گر این است که مثلاً این رزومه مربوط فرید میرسعیدی است که در تاریخ ۲۵/۰۲/۹۸ آپدیت شده است.

۱۳. نام‌گذاری فایل رزومه به زبان انگلیسی: حتماً اسم فایل رزومه را انگلیسی بنویسید. این‌طوری برای کارفرما راحت‌تر است و بیشتر هم عرف است. گاهی فایل‌هایی که اسم فارسی دارند، هنگام اتچ‌شدن در ایمیل به مشکل برمی‌خورد. با این کار از این مشکل پیشگیری می‌شود.

۱۴. استفاده از قالب‌بندی شیک برای رزومه: اگر قالب‌بندی رزومه‌تان شیک نیست یا توانایی نرم‌افزاری‌تان در حدی نیست که بتوانید یک قالب‌بندی شیک درست کنید، خیلی راحت می‌توانید اطلاعاتتان را در یک سری از سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین وارد کنید و با قالب روزمه، به‌صورت پی‌دی‌اف خروجی بگیرید. همچنین سایت‌های کاریابی مثل ایران تلنت نیز این قالب‌های رزومه را دارند و می‌توانید از آن استفاده کنید.

۱۵. درج آدرس شبکه‌های اجتماعی؛

۱۶. تکرارنکردن ارسال ایمیل: هرگز یک ایمیل را دو مرتبه نفرستید. برخی این کار را می‌کنند. شاید می‌خواهند خیالشان راحت شود که ایمیلشان حتماً ارسال شده است! خوب است بدانید این کار اصلاً شانس خواندن رزومه را دوبرابر نمی‌کند و در جذب و استخدامتان تأثیری ندارد. همان یک ایمیل کافی است.

۱۷. پرهیز از ضمیمه‌کردن فایل‌های غیرمربوط: برخی همراه رزومه فایل‌های زیادی را که اسکن مدارکشان هست ضمیمه می‌کنند؛ مثل مدارک تحصیلی، گواهی‌نامه‌های آموزشی، کپی شناسنامه، کارت پایان‌خدمت و… . برخی شرکت‌ها یا سازمان‌ها چند تا مصاحبه مثل مصاحبهٔ گروهی و مصاحبهٔ فردی می‌گیرند. برخی دیگر آزمون‌های استخدامی و روان‌شناسی می‌گیرند. بعد از اینکه مصاحبه انجام شد و جواب مصاحبه مثبت بود، در مرحلۀ جذب و استخدام این مدارک نیاز هست، نه در مرحلۀ اول.

۱۸. ارسال رزومه از طریق راه‌های معرفی‌شده: رزومه‌تان را فقط به آدرس ایمیل یا راه‌هایی که از سمت شرکت یا سازمان معرفی می‌شود ایمیل کنید. روزمه‌تان را از طریق راه‌های معرفی‌نشده مثل حساب شخصی کارفرما در واتس‌آپ یا تلگرام نفرستید.

۱۹. احراز شرایط شغلی: حتماً شرایط شغلی را احراز کنید تا تفاوت معناداری با آن نداشته باشید و بعد رزومه‌تان را بفرستید. فرستادن رزومه مهم نیست؛ چون اگر شرایط لازم را نداشته باشید، رزومه‌تان خوانده می‌شود، ولی رد می‌شود؛ مثلاً اگر در آگهی شرط سنی زیر ۳۰ سال نوشته شده و شما ۴۵ سالتان است، رزومه نفرستید. البته اگر تفاوت معناداری با شرایط شغلی نداشته باشید، ارسال رزومه اشکالی ندارد؛ مثلاً می‌خواهید برای حسابداری رزومه بدهید، ولی خودتان لیسانس مدیریت مالی یا لیسانس مدیریت بازرگانی دارید و البته تجربۀ کار حسابداری هم دارید.

نکاتی که هنگام مصاحبه باید رعایت کنید:

  1. هنگام مصاحبه استرس نداشته باشید.
  2. دیررفتن با زودرفتن فرقی نمی‌کند؛ پس سر وقت بروید.
  3. به‌هیچ‌عنوان با موبایل روشن وارد نشوید. حداقل موبایل را بی‌صدا کنید.
  4. اولین برخورد خیلی مهم است. با صلابت و استوار و خوش‌رو بروید.
  5. لباس بسیار تأثیرگذار است. رسمی بپوشید.
  6. عطر ملایم بزنید.
  7. اگر خانم هستید، آرایش غلیظ نکنید.
  8. رزومه‌تان را همراه داشته باشید.
  9. قبل نشستن، رزومه‌تان را ارائه بدهید.
  • قبل پاسخ‌دادن به سؤال‌ها کمی مکث کنید و با طمأنینه جواب بدهید و عجله نکنید.
  • جواب‌هایتان کوتاه و با آرامش و کامل باشد.
  • مجادله نکنید.
  • دنبال اثبات چیزی نباشید.
  • مواظب باشید افسار کلام از دستتان خارج نشود.
  • به فضای خارج از جواب مصاحبه‌شونده نروید.
  • از مجموعه‌ای که قبلاً در آن کار کردید، به‌ویژه اگر با مجموعه‌ جدیدی که می‌خواهید بروید هم‌صنف هست، زیاد مثال نزنید.
  • اگر اولین‌بار است که می‌خواهید شغلی بگیرید، از عباراتی مثل «بی‌تجربه‌ام» و «بی‌سابقه‌ام» و عبارات منفی این‌چنینی استفاده نکنید.
  • مبالغه نکنید و بیش از حد توانا‌یی‌هایتان را ارائه ندهید؛ چون انسان‌های مبالغه‌گر، انسان‌های معتمدی نیستند.
  • اثبات کنید که منظم و منعطف و مرتب هستید.
  • ممکن است ده تا پانزده دقیقه فرصت داشته باشید تا خودتان را معرفی کنید. برای آن زمان از قبل سناریو بنویسید و تمرین کنید و بدانید چه می‌خواهید بگویید. این قسمت مهم‌ترین بخش مصاحبه است و اینجاست که می‌توانیم خودمان را به‌عنوان آدم برنده معرفی و پرزنت کنیم.
  • از مصاحبه‌گرتان سؤال نپرسید، مگر اینکه سؤالش را متوجه نشده باشید.
  • از مجموعه‌ای که هنوز واردش نشدید ایراد نگیرید؛ چون هنوز در مقامی نیستید که ایراد بگیرید.
  • اگر در مصاحبه همراه دارید، در فضای اصلی مصاحبه همراهتان را با خود نیاورید.
  • بدون اجازهٔ مصاحبه‌کننده جلسه را ضبط نکنید. البته هر جلسه‌ای همین‌طور است و نباید بدون اجازه ضبط بشود.
  • روی چهرۀ کسانی که با شما مصاحبه می‌کنند تمرکز کنید.

اگر در اینترنت بخواهید جست‌وجو کنید، مطالب دراین‌باره زیاد است؛ ولی به‌نظرم این نکات متفاوت از نکاتی است که می‌توانید در فضای اینترنت یا هرجایی پیدا کنید.

2 نظرات
  1. سیده سعیده حسینی می گوید

    سلام و عرض احترام خدمت آقای ساکی،
    بنده از دنبال کنندگان شما در فضای مجازی هستم و از دیدن شما و موفقیت های شما لذت میبرم ، من متولد ۶۲ هستم و لیسانس حسابداری دارم و بدون تجربه ، من با دیدن پیج اینستاگرام شما خیلی بیشتر به حسابداری علاقه مند شدم ، ولی متاسفانه چون تجربه ندارم و سنم هم زیاد هست کسی تا امروز برای کار قبولم نکرده ، از شما خواهش میکنم که راهنمایی کنید چکار کنم ؟ میدونم برای شروع دیره و فرصت های زیادی رو از دست دادم ولی به نظر شما امیدی هست ؟ در ضمن در حال آبدیت کردن خودم هم هستم ، از شما میخوام لطفا کمکم کنید . سپاسگزار لطف شما هستم.
    انشاالله شما در کنار عزیزانتان سلامت و موفق باشید و شاهد بیشتر درخشیدنتان باشیم.

    1. علی ط. ساکی می گوید

      سلام و ممنون از شما
      یه هایلایت به نام کاریابی توی اینستا دارم، فیلمهای توی اون رو ببین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.