مربی حسابداری و مدیر ارشد مالی | علی ط. ساکی

حسابداری چیست؟

حسابداری چیست

حسابداری چیست

حسابداری چیست؟

حسابداری امروزه یکی از اجزای مهم هر سازمانی است، من در این یادداشت به تفضیل درباره چیستی حسابداری پرداخته ام.

فهرست

تعریف حسابداری

تاریخچه حسابداری

تئوری حسابداری

معادله حسابداری

مفروضات محیطی

اصول اخلاقی حسابداری

فرآیندهای حسابداری

خصوصیات کیفی اطلاعات مالی

خصوصیات کیفی مربوط به محتوا:

خصوصیات کیفی مربوط به ارائه:

صورت های مالی اساسی

استفاده کنندگان از صورتهای مالی

اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری

عناصر صورتهای مالی

استانداردهای حسابداری

حسابداری و حسابرسی

انواع گرایشات حسابداری

انواع واحد های حسابداری

سمت های شغلی حسابداری

مزایا و معایب کار حسابداری

مزایا

معایب

نرم افزارهای حسابداری

قوانین موضوعه در حسابداری

مهارت های لازم برای حسابداران

موقعیتهای کاری برای حسابداران

موسسات خدمات مالی

تحصیلات دانشگاهی حسابداری

درآمد و پرستیژ شغل حسابداری

نهادهای حسابداری

مدارک حرفه ای

روز حسابدار

هویت حرفه ای

مشاهیر حسابداری ایران

آینده حسابداری

در جهان:

در ایران:

تعریف حسابداری

در این یادداشت می خواهم به این سوال پاسخ دهم که حسابداری چیست؟ قبلا در یادداشتی به عنوان در جستجوی تعریفی مدرن برای حسابداری مفصل به تعاریف مختلف از حسابداری پرداختم و آخر نتیجه گرفتم که تعریف ذیل جامع ترین تعریفی است که می توان از حسابداری داد: حسابداری دانشی است که توسط فرآیندی استاندارد و سیستم اطلاعاتی قاعده مند، رویدادهای تجاری را تبدیل به گزارشات قابل فهم برای استفاده کنندگان می کند. اما تعریف حسابداری هر چه باشد حسابداری را فرزند بازار آزاد می نامند و هر کجا که اقتصاد آزاد رشد کرده، رشته حسابداری نیز در آنجا رشد کرده است و به راستی اینکه حسابداری زبان تجارت است اصطلاحی برازنده است.

تاریخچه حسابداری

من در یادداشتی به تفضیل درباره نمونه هایی از پیشینه و تاریخچه حسابداری پرداخته ام. درست است که نمونه‌های متعددی از دفاتر بازرگانان ایتالیایی قرن 13 میلادی در موزه‌های بزرگ دنیا وجود دارد که از سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه استفاده شده است. و اولین کتابی که درباره حسابداری دوطرفه چاپ شده، به میانه قرن 15 میلادی بر می‌گردد، اما حسابداری به معنای مجرد همیشه همراه بشر بوده است. هر زمانی که بشر غارنشین تصمیم به داد و ستد گرفت خواه نا خواه حسابداری هم متولد شد. رد پای حسابداری را در تمام تمدن های بزرگ از امپراطوری پارسیان در شرق و سلطه ی رومیان در غرب می توان دید. بله درست است که ما لوکا پاچیولی را به خاطر ابداع حسابداری دو طرفه، پدر علم حسابداری می نامیم، اما حسابداری میراثی است که از گذشته های دور به این دانشمند ایتالیایی رسیده است.

تئوری حسابداری

تئوری را می توان در قالب مجموعه ای از مفروضات، مفاهیم، اصول و استانداردهایی تعریف کرد که چارچوبی عمومی و یکپارچه را برای مراجعات پاسخ جویانه در اختیار میگذارد. تئوری حسابداری و گزارشگری مالی شامل اهداف گزارشگری مالی، خصوصیات کیفی اطلاعات مالی، ماهیت و تعریف عناصر صورتهای مالی و در آخر اصول شناسایی و اندازه گیری عناصر صورتهای مالی است. حسابداری و گزارشگری مالی به وسیله محیط اقتصادی تحت تاثیر قرار میگیرند. به همین ترتیب، تئوری حسابداری و گزارشگری مالی نیز توسط محیط حسابداری تحت تاثیر قرار میگیرد.

معادله حسابداری چیست؟

حسابداری دارای یک معادله اساسی، ساده و در عین حال هوشمندانه است. این شاید تنهاد معادله ای در تاریخ علم باشد که صدها سال است بدون تغییر بوده و مثل ساعت کار می کند.

سرمایه+بدهی= دارایی

من در یادداشتی جداگانه به تفضیل درباره این معادله و مفاهیم بدهکار و بستانکار نوشته ام.

 

مفروضات محیطی حسابداری چیست؟

همانطور که گفتیم حسابداری مرتب با محیط پیرامون خود در ارتباط است، به همین منظور ما برای ایجاد ساختاری یکپارچه نیازمند چهار فرض محیطی هستیم.

اصول اخلاقی حسابداری

اخلاق حرفه ای حاوی نظام ارزشی و باورهای جمعی صاحبان یک حرفه است که برچگونگی رفتار، اعمال و مسئولیتهای اعضای آن حرفه در مقابل جامعه، در مقابل یکدیگر و در مقابل اشخاصی که از خدمات شاغلین در آن حرفه استفاده می کنند، حاکمیت دارد.

اصول بینادی اخلاق و رفتار حسابداران:

فرآیندهای حسابداری

فرآیند یا چرخه حسابداری شامل رویه های مورد استفاده برای جمع آوری، پردازش و گزارش رویدادهای اقتصادی یک دوره واحد تجاری است.

خصوصیات کیفی اطلاعات مالی

به صورت کلی خصوصیات کیفی به اطلاعاتی گفته می شود که موجب می گردد اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی برای استفاده کنندگان در راستای وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری مفید واقع شود.

خصوصیات کیفی مربوط به محتوا:

خصوصیات کیفی مربوط به ارائه:

صورت های مالی اساسی

 

استفاده کنندگان از صورتهای مالی

استفاده کنندگان صورتهای مالی به اشخاصی اطلاق می گردد که جهت رفع نیازهای اطلاعاتی متفاوت خود از صورتهای مالی استفاده می کنند. از این جمله می توان به سهامداران، سرمایه گذاران، بانکها، مشتریان، کارکنان و دولتها اشاره کرد.

اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری

عناصر صورتهای مالی

استانداردهای حسابداری

اگرچه اطلاعات مالی از منابع مختلف قابل استخراج است، اما در حال حاضر صورتهای مالی هسته اصلی منابع اطلاعات مالی را تشکیل می دهد، بنابراین باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. صورتهای مالی زمانی از کیفیت مطلوب برخوردار خواهد بود که بر اساس ضوابط معتبر یعنی استانداردهای حسابداری تهیه شده باشد. استانداردهای حسابداری ضوابط شناسایی و اندازه گیری داراییها، بدهیها، سرمایه، درآمد و هزینه ها را مشخص می کنند.

 

حسابداری و حسابرسی

حسابداری را سیستمی تعریف می کنند که داده های مربوط به فعالیت های واحد تجاری را دریافت و اندازه گیری می کند، سپس آن ها را پردازش و در قالب نتایج فعالیت و عملکرد واحد تجاری، به تصمیم گیرندگان گزارش می کند. در مقابل حسابرسی فرآیند منظم و با قاعده جهت جمع آوری و ارزیابی بی طرفانه شواهد درباره ادعاهای مدیریت در ارتباط با فعالیت های اقتصادی، به منظور تعیین درجه انطباق این ادعاها و اظهارات با معیارهای از پیش تعیین شده و گزارش نتایج به افراد ذینفع است.

به صورت خلاصه اگر محصول حسابداری صورتهای مالی باشد، محصول حسابرسی این است که تایید کند که این صورتهای مالی بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه شده است و هیچ گونه تحریف با اهمیتی بر آن وارد نشده است. به فردی که کار حسابداری انجام میدهد، حسابدار می گویند و به فردی که کار حسابرسی، حسابرس.

انواع گرایشات حسابداری چیست؟

حسابداری دارای گرایشات مختلفی است و هر کدام از این گرایشات نیازمند تخصص های مختلفی هستند.

انواع واحد های حسابداری

در هر سازمانی امور مالی به واحدهای کوچکتر تقسیم می شود:

 

سمت های شغلی حسابداری

در هر شرکتی امور مالی نیاز به سازمان دهی دارد و به طبع نیازمند ساختار سازمانی است. در زیر عنوانین شغلی حوزه حسابداری را برمی شموریم:

 

مزایا و معایب کار حسابداری چیست؟

حسابداری هم مثل هر کاری دارای مزایای خاص و معایبی است. در زیر مهمترین آن ها ذکر شده است:

مزایا

معایب

نرم افزارهای حسابداری

در گذشته حسابداری به صورت دستی انجام میشد و حسابداران کلیه امور را در دفاتر کاغذی ثبت می کردند. در دوران معاصر و با پیشرفتهایی که در تکنولوژی به ویژه کامپیوتر شده است، بسیاری از امور تکراری و با حجم بالای حسابداری به نرم افزارهای حسابداری سپرده شده است. و تقریبا تمام شرکتها برای نگهداری اطلاعات خود از نرم افزارهای حسابداری استفاده میکنند. در حال حاضر انواع نرم افزارهای حسابداری، مالی و اداری یکپارچه در بازار وجود دارد. این نرم افزارها دارای ماژول های مختلف از جمله: خزانه، حقوق، انبار، بهای تمام شده، اموال، منابع انسانی و حسابداری هستند.

قوانین موضوعه در حسابداری چیست؟

در حسابداری تقریبا با خیلی از قوانین کشوری سر و کار داریم. از جمله:

مهارت های لازم برای حسابداران

 

موقعیتهای کاری برای حسابداران

همانطور که گفتیم هر سازمانی نیاز به حسابدار و حسابداری دارد. بنابراین هیچ شرکتی نیست که نیاز به تیم حسابداری نداشته باشد. اما برخی از موسسات به دلیل نوع فعالیت خود به تعداد حسابداران بیشتری نیاز دارند. مثل بانکها، موسسات حسابرسی، موسسات خدمات مالی، شرکتهای سرمایه گذاری و شرکتهای بیمه ای.

 

موسسات خدمات مالی

با گسترش صنایع و شرکتها، موسسات خدمات مالی نیز گسترش یافته اند. این شرکتها با تمرکز بر خدمات مالی و حسابداری به انجام خدمات دیگری در حوزه های مالیاتی و تامین اجتماعی نیز می پردازند.

تحصیلات دانشگاهی حسابداری

در حال حاضر خیلی از نوجوانان هنگام انتخاب رشته روی به رشته حسابداری در سطح دبیرستان می آورند. داشتن دیپلم حسابداری می تواند شروعی خوبی برای کار حسابداری باشد. تقریبا هیچ دانشگاه معتبری نیست که رشته حسابداری و حسابرسی را تدریس نکند. اکنون حسابداری و حسابرسی جزو پر جمعیت ترین رشته های دانشگاهی است که دانشجویانی در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد تا دکتری را شامل می شود. همچنین گرفتم مدرک ACCA (مدرک انجمن حسابداران خبره انگلیس) که شاید معتبرترین و قدیمی ترین مدرک بین المللی در حوزه حسابداری باشد، به صورت غیرحضوری و آزمون محور همه ساله دانشجویان زیادی را جذب میکند.

درآمد و پرستیژ شغل حسابداری

حسابداری در سطوح بالای خود یعنی سطح مدیریت همیشه جزو پستهای سازمانی مهم در شرکتها است، بنابراین اگر کسی تجربه و مهارت های لازم در این رشته را داشته باشد، حتما می تواند به درآمدهای بالا برسد. همچنین به دلیل اینکه اطلاعات و اسرار شرکت در هر شکلی در امور مالی وجود دارد، و به نوعی حسابداری امین مالک محسوب می شود این شغل همیشه جزو شغلهای با پرستیژ محسوب شده است.

 

نهادهای حسابداری

بزرگترین و مهم ترین نهاد حسابدای جهان، فدراسیون بین المللی حسابداران(IFAC) می باشد و همچنین بالاترین نهاد حسابداری ایران سازمان حسابرسی است که وظیفه تنظیم مقررات و انتشار استانداردها را در ایران به عهده دارد. از دیگر نهادهای حسابداری ایران می توان به جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره ایران(قدیمی ترین نهاد حسابداری ایران)، انجمن حسابداری ایران و انجمن مدیران مالی حرفه ای ایران اشاره کرد.

مدارک حرفه ای

حسابداری به عنوان یک حرفه دارای مدارک حرفه ای متعددی است و مدرک حسابدار رسمی  (CPA)از معروف ترین و معتبرترین مدارک رشته حسابداری است. همچنین مدارک مدیرمالی خبره، کارشناس رسمی دادگستری و مشاور رسمی مالیاتی از دیگر مدارک حرفه ای در ایران می باشند.

روز حسابدار

در سال 2007 میلادی، فدراسیون بین المللی حسابداران(آیفک) در سی امین سال تاسیس اش، 2 تا 8 دسامبر را به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام کرد و از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواست آن هفته را به همین نام اعلام کنند و گردهمایی هایی را به همین مناسبت انجام دهند. در آن سال انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه رسمی حسابداران ایران، انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی حرفه ایران و سازمان حسابرسی به اتفاق، 15 آذر هر سال را به عنوان روز حسابدار در ایران نام گذاری کردند. بعد از آن سال هر ساله حسابداران این روز را در ایران گرامی می دارند، اما همچنان تلاش های فردی و انجمنی منتج به راه یافتن این روز به تقویم رسمی و ملی ایران نشده است.

هویت حرفه ای

حسابداری به عنوان شغلی حرفه ای به شدت نیازمند هویت بخشی به اعضای خود است. انجمن ها گام مهمی در هویت بخشی به حسابداران برداشته اند. به نظر می آید، خوش قولی، خوش حسابی، رازداری و تعهد و مراقبت حرفه ای از جمله مهم ترین ویژگی های هویت بخش حسابدارن است.

 

مشاهیر حسابداری ایران

شاید پایه گذاری حسابداری نوین ایران به ده های چهل و پنجاه شمسی بر میگردد. از آن زمان تا کنون مشاهیر و افراد بزرگی به گسترش رشته حسابداری در ایران یاری رسانده اند از جمله محمد مهدی سمیعی، حسن سجادی نژاد، عزیز نبوی، اسمعیل عرفانی و فضل الله اکبری که هر کدام در کنار بزرگان دیگری، سهم مهمی در فراگیری و رشد این رشته در ایران داشته اند.

آینده حسابداری

در جهان:

 همانطور که در ابتدای این یادداشت گفتیم، حسابداری از دیرباز با بشر همراه بوده است و در آینده هم اینچنین خواهد بود. فقط تکنولوژی و کامپیوتر وظایف حسابداران را تحت تاثیر قرار خواهند داد. همانطور که تا همین چند دهه پیش حسابداری با قلم و کاغذ و چرتکه انجام میشود و امروز کامپیوترها جای آن ها را گرفته اند، وظایف حسابداران از انجام کارهای تکراری و روتین به انجام کارهای تحلیلی تغییر خواهد کرد. در حال حاضر روند های فراگیری از تکنولوژی برای انجام کارهای مالی وجود دارد و هوش مصنوعی هر روز ایده ی جدیدی برای جلوگیری از کارهای تکراری را بوجود می آورد.

در ایران:

 حسابداری در ایران نیز جدا از جهان حرکت نخواهد کرد، اما به دلیل وجود قوانین مالیاتی جدید و جدیت سازمان امور مالیاتی در سالهای اخیر برای جلوگیری از فرار مالیاتی، به نظر می رسد در سالهای پیش رو حسابداری رشد بهتری در ایران داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل