سیستم بهایابی سفارش کار چیست؟

سیستم بهایابی سفارش کار

سیستم بهایابی سفارش کار یکی از متدهای هزینه یابی برای کسب و کارهایی است که تولید محصول آنها بنا بر خواست مشتری انجام می شود. به عنوان مثال می توان به خیاطی ها اشاره کرد. در مدیریت مالی این نوع سیستم ها، محاسبات برای هر سفارش در ۳ بخش مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و نیز سربار ساخت انجام می گردد. در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت می کنیم.

آشنایی با سیستم بهایابی سفارش کار

یکی از موضوعات حسابداری صنعتی، سیستم بهایابی سفارش کار است که مربوط به زمانی می شود که در فرآیند کاری آن، بحث تولید براساس سفارش مشتری می باشد. بدین معنا که سفارش مشتری براساس دلخواه او نه به صورت سری کاری انجام می شود.

استفاده از سیستم بهایابی سفارش کار در موسساتی کاربرد دارد که محصولات تولیدی آنها قابل تفکیک و غیر مشابه است. دلیل این ویژگی ها آن است که شما براساس آنچه مشتری مدنظر دارد، اقدام به ثبت سفارش می کنید. از این سیستم می توان در مشاغلی همچون پیمانکاری، هواپیماسازی، کشتی سازی و غیره استفاده کرد.

مثال: فرض کنید نیاز به یک کت و شلوار دارید. در این حالت شما می توانید از ۲ روش اقدام کنید.

اول آنکه از فروشگاه ها آن را تهیه کنید. بدین صورت کالا را به صورت سری کاری تهیه می کنید.
دوم آنکه می توانید با تهیه پارچه، آن را به خیاط ببرید که متناسب با سایز دقیق شما دوخته شود. در این حالت درخواست شما به صورت سفارش کار انجام می شود.

بنابراین تا اینجا فهمیدیم که سیستم بهایابی سفارش کار یا سیستم هزینه یابی سفارش کار براساس نیاز و درخواست مشتری است.

معرفی سیستم بهایابی سفارش کار
معرفی سیستم بهایابی سفارش کار

نکات سیستم بهایابی متفاوت

برای آشنایی بیشتر با سیستم بهایابی سفارش کار که جهت حسابرسی و حسابداری صنعتی و تولید مهم است، می توان به چند نکته اشاره کرد:

  • در این مدل سیستم ها می توانید سفارش ها را به صورت دستی تفکیک کرده و آنها را ردیابی کنید.
  • قیمت فروش کالاهای تولیدی در این مدل سیستم ها بر مبنای بهای تمام شده ای است که با یک درصد سود ارائه می گردد.
  • با توجه به آنکه سفارش تولید کالا از سوی مشتری درج شده، هزینه های انبارداری برای آن کم است.
  • در این نوع سیستم ها، هر سفارش به صورت یک مرکز هزینه درنظر گرفته می شود. به همین دلیل ما با واژه ای به نام کارت هزینه سفارش مواجه می شویم که مختص سفارش خاصی خواهد بود.
  • این کارت ها تمام هزینه های انجام شده برای سفارش را در بر می گیرند که شامل مواد مستقیم، سربار ساخت و نیز هزینه های دستمزد کارگر است.
  • کارت های هزینه سفارش از ۲ بخش تشکیل می شوند که بخش اول همان سربرگ است که مشخصات شرکت تولیدی و ویژگی های سفارش درج می شود. بخش دوم تاریخ و جزئیات هزینه در مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار ساخت را ثبت می کند.
  • مانند هزینه یابی مرحله ای، فرمولی برای محاسبه سفارشات در این متد هم درنظر گرفته شده است که به شرح زیر می باشد: (راست به چپ)

قیمت تمام شده برای یک قلم از هر سفارش = قیمت تمام شده سفارش / بر تعداد محصول درخواست شده

شما کاربران می توانید در صورت علاقه به موضوعات تامین اجتماعی و مالیات، از نوشته های سایت شخصی من، علی ط ساکی استفاده کنید.

نمونه تصویر کارت هزینه سفارش
نمونه تصویر کارت هزینه سفارش
لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=3810
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .