نحوه محاسبه مالیات حسابهای شخصی + قوانین آن

مالیات حسابهای شخصی

مالیات حسابهای شخصی چیست؟ چه قانونی برای اخذ مالیات از این حساب ها وجود دارد؟ در ادامه این مقاله به بررسی قانون و شرایط اخذ مالیات از حساب های شخصی می پردازیم. سپس نرخ های اخذ مالیات بر واریزی های این حساب ها را بررسی می کنیم.

منظور از مالیات حسابهای شخصی چیست؟

یکی از موضوعات بسیار مهمی که عموم مردم به ویژه کسانی که مودی مالیاتی شناخته نشده اند را دربر می گیرد، مالیات حسابهای شخصی است. در این حالت باید بگوییم بنابر مصوبه مجلس در بند ج تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، افرادی مشمول مالیات در سال آینده خواهند بود. این افراد کسانی هستند که مجموع دریافتی حساب‌های شخصی آنها بیش از رقم اعلام شده توسط شورای عالی پول در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ باشد. منظور از حساب های شخصی، حساب های غیر تجاری است.

در ادامه این مصوبه آمده است که هر کسی که بنابر این قانون مشمول شناسایی شده اما مودی نباشد (درآمدی ندارد)، باید برای اثبات عدم این موضوع به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و اسنادی را ارائه کند. بدین ترتیب ممکن است بسته به عددی که شورای عالی پول اعلام می کند، بسیاری از افراد در سال آتی به عنوان مودی تلقی شده و از آنها مالیات اخذ گردد.

نکته: منظور از حساب غیر تجاری یا شخصی، حسابی است که در پرونده سازمان امور مالیاتی به عنوان حساب تجاری شناسایی نشده است. بنابراین تراکنش های آن رصد نشده و مالیاتی از آن اخذ نمی شود. حال که با قانون مالیات حسابهای شخصی آشنا شدیم، لازم است به نحوه محاسبه مالیات برای این افراد نیز بپردازیم.

محاسبه مالیات حسابهای شخصی
محاسبه مالیات حسابهای شخصی

مالیات حسابهای شخصی چگونه محاسبه می شود؟

زمانی که حساب فرد تجاری شناخته شود و او را به عنوان مودی تلقی کنند، می بایست این فرد به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نماید. در این حالت برحسب آنکه چه شغلی داشته و میزان درآمد او چقدر است، مالیات به صورت پله ای دریافت خواهد شد. در حالت کلی می توان مالیات بر درآمد اشخاص را به ۲ دسته زیر تقسیم کرد که عبارتند از:

جداول نرخ مالیات بر حساب های شخصی

  • مالیات بر حقوق: در این حالت مودی در یک مجموعه دولتی یا خصوصی به عنوان کارگر یا کارمند طبق قانون کار فعالیت می کند. این دسته از افراد حقوق دریافتی را از فرد دیگری دریافت می کنند و به همین خاطر باید از آنها مالیات بر حقوق اخذ شود. مالیات بر حقوق به صورت پله ای بوده و تا حدودی (معافیت مالیاتی حقوق موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات مستقیم) با نرخ صفر محاسبه می شود. در ادامه جدول مالیات بر حقوق را آورده ایم.
شماره حداقل مبلغ درآمد حداکثر مبلغ درآمد نرخ مالیات
۱ ۰ ۱۲۰ میلیون تومان صفر
۲ ۱۲۰ میلیون تومان ۱۶۸ میلیون تومان ۱۰%
۳ ۱۶۸ میلیون تومان ۲۷۶ میلیون تومان ۱۵%
۴ ۲۷۶ میلیون تومان ۴۰۸ میلیون تومان ۲۰%
۵ ۴۰۸ میلیون تومان به بالا ۳۰%

این جدول نرخ مالیات پله ای برای مالیات سال ۱۴۰۲ می باشد.

  • مالیات بر کسب و کار و اصناف: برخی از مودیان و اشخاص حقیقی کسانی هستند که دارای کسب و کار بوده و حقوق بگیر از فرد خاصی نیستند. این افراد باید مالیات بر درآمد مشاغل و اصناف را پرداخت کنند که معافیت مالیاتی برای آنها (با توجه به موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات مستقیم) تعریف شده است. نرخ مالیات به صورت پلکانی به شرح زیر می باشد:
شماره حداقل مبلغ درآمد حداکثر مبلغ درآمد نرخ مالیات
۱ ۰ ۴۷.۵ میلیون تومان صفر
۲ ۴۷.۵ میلیون تومان ۲۰۰ میلیون تومان ۱۵%
۳ ۲۰۰ میلیون تومان ۴۰۰ میلیون تومان ۲۰%
۴ ۴۰۰ میلیون تومان به بالا ۲۵%

شما کاربران می توانید برای دنبال کردن مقالات با موضوع حسابداری و مالیات با نوشته های سایت من، علی ط ساکی، مدیر ارشد مالی همراه باشید.

نحوه محاسبه مالیات حساب های شخصی
نحوه محاسبه مالیات حساب های شخصی
لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=4046
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .