رسیدگی و جرایم مالیاتی

رسیدگی و جرایم مالیاتی

رسیدگی و جرایم مالیاتی

ترتیب رسیدگی مالیاتی

رسیدگی و جرایم مالیاتی چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید درباره ترتیب رسیدگی در قانون صحبت کرد. همان‌طور که می‌دانید، گروه رسیدگی مالیاتی پس از رسیدگی به دفاتر قانونی، بر اساس مادۀ ۲۳۷ قانون مالیات های مستقیم، برگ تشخیص رسیدگی مالیاتی به مودی ابلاغ می‌شود. پس از دریافت برگ تشخیص، مودی ۳۰ روز فرصت دارد تا بر اساس مادۀ ۲۳۸ به این برگ تشخیص اعتراض کند.

بعد از اعتراض، پرونده به هیئت بدوی ارجاع داده می شود. بعد از برگزاری جلسه هیئت بدوی، و اعلام رای توسط هیئت،  اگر مجددا مودی به رای اعتراض داشت، بر اساس مادۀ ۲۴۷، ۲۰ روز فرصت دارد تا اعتراض خود را جهت ارسال پرونده به هیئت تجدید نظر انجام دهد. اگر مجددا رای صادره توسط هیئت تجدید نظر مالیاتی مورد اعتراض مودی بود، بر اساس مادۀ ۲۵۱، مودی ۳۰ روز فرصت دارد تا به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی به شورای عالی مالیاتی اعتراض کند. شورای عالی مالیاتی دیگر آخرین اعتراض در سازمان امور مالیاتی است. و پس از آن مودی می تواند اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری ببرد.

در نهایت مادۀ ۲۵۱ مکرر این چنین است: «در مورد مالیات‌ های قطعی موضوع این قانون و مالیات‌ های غیر مستقیم که در مرجع دیگری قابل‌طرح نباشد و به ادعای غیر عادلانه‌ بودن مالیات مستنداً به مدارک و دلایل کافی از طرف مؤدی شکایت و تقاضای تجدید و رسیدگی شود، وزیر امور اقتصادی می‌تواند پرونده‌ ای امر را به هیئتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نمایند.»

پس ماده ۲۵۱ مکرر حاوی نکته بسیار مهمی است، در هر کدام از مراحل رسیدگی مالیاتی فوق، اگر مودی به ناعادلانه بودن رای شکایت داشته باشد می تواند به هیات ۲۵۱ مکرر مراجعه کند.

جرایم مرتبط با مالیات عملکرد

در مادۀ مادۀ ۱۹۰ چنین آمده است: «پرداخت مالیات پس از موعد مقرر موجب تعلق جریمه‌ای معادل ۲٫۵% مالیات، به‌ ازای هر ماه خواهد شد.» فرض کنید برای من یک برگۀ قطعی کشیده می‌شود و باید آن را در موعد مقرر پرداخت کنم. حال اگر پرداخت نکنم، به‌ازای هر ماهی که از موعد می‌گذرد، باید ۲٫۵% مالیات بدهم.

طبق مادۀ ۱۹۲، چنانچه صاحبان شرکت‌ های حقوقی و مشاغل، در موعد مقرر اظهارنامه ندهند، ۳۰% مالیاتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد جریمه می‌شوند. میزان جریمه برای سایر مؤدیان ۱۰% است و در اظهارنامه‌ هایی مثل اظهارنامۀ املاک یا ارث کاربرد دارد. این جریمه برای هر دو گروه بخشیده نخواهد شد.

اگر خاطرتان باشد، قبلاً گفتم که قانون مالیات‌ های قدیم بین ارسال‌نکردن اظهارنامه و دیرکرد در ارسال اظهارنامه تفاوت قائل می‌شد؛ ولی در قانون مالیات‌ های جدید، هم برای ارسال‌نکردن اظهارنامه و هم برای دیرکرد ارسال اظهارنامه ۳۰درصد جریمه در نظر گرفته است و عملاً بین این دو هیچ فرقی قائل نیست. به‌بیان دیگر در موعد مقرر باید اظهارنامه‌ تان را ارسال کنید. حال چه کلاً اظهارنامه‌ ندهید و چه اظهارنامه‌ تان را دیر بفرستید،‌ در هر دو صورت ۳۰درصد جریمه خواهید شد. این قانون از  این نظر کمی سخت‌گیرانه است.

طبق مادۀ ۱۹۳ چنانچه دفتر به ادارۀ مالیات ارائه نشود یا ترازنامه و سود و زیان ارسال نشود، متخلف به‌اندازۀ ۲۰% مالیات برای هر یک از تخلف‌ های مذکور جریمه می‌شود.

 طبق مادۀ ۲۷۲، شرکت‌های حقوقی موقع ارائۀ اظهارنامه باید گزارش صورت‌های مالی حسابرسی‌ شده را هم بدهند. در صورت ارائه‌نکردن در مهلت مقرر، علاوه بر تعلق جریمه‌ای معادل ۲۰% مالیات متعلقه، درآمد مشمول مالیاتشان طبق مقررات این قانون از طریق «رسیدگی» تعیین خواهد شد.

به‌بیان ساده اگر صاحبان شرکت در مهلت مقرر اظهارنامه ندهند، ۳۰%، اگر دفاترشان را ارائه نکنند ۲۰% و اگر گزارش حسابرسی‌ شان را ندهند ۲۰% جریمه می‌شوند.

اگر به مطالب مالیاتی علاقه دارید حتما یادداشت مالیات در ایران را بخوانید.

لینک کوتاه مطلب : https://alitsaki.ir/?p=3249
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .